گسترش طرح‌های درآمد پایه جهانی در مورد شبکه ایمنی آمریکا چه می‌گوید

تیاینجا هیچ بود چک‌های غول‌پیکر، اما افرادی که در یکی از اتاق‌های کنفرانس ساختمان کوک کانتی در مرکز شهر شیکاگو برای پر کردن فرم‌ها در یک صبح برفی اواخر سال گذشته ثبت نام کردند، با این وجود برنده لاتاری شده بودند. در 15 دسامبر، به 3250 نفر 500 دلار، یا از طریق کارت های نقدی ویژه یا با واریز مستقیم به حساب های بانکی آنها پرداخت شد. آنها به طور تصادفی از بین بیش از 230000 متقاضی توسط GiveDirectly، یک موسسه خیریه که برای مدیریت طرح درآمد پایه عمومی شهرستان آورده شده است، انتخاب شدند.

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

متقاضیان برای واجد شرایط بودن باید تنها سه معیار را رعایت می کردند: آنها باید در شهرستان کوک (که شهر شیکاگو و بخش بزرگی از حومه آن را پوشش می دهد) زندگی می کردند و درآمد خانوار کمتر از 250٪ خط فقر فدرال – حدود 69000 دلار بود. برای یک خانواده چهار نفره – و مدعی هیچ طرح مشابه دیگری نباشید. پرداخت های 500 دلاری به مدت دو سال ماهانه ادامه خواهد داشت. دریافت کنندگان می توانند هر کاری که می خواهند با پول انجام دهند و تا زمانی که در شهرستان بمانند به دریافت آن ادامه خواهند داد.

چنین درآمد پایه جهانی (UBI) طرح هایی توسط ده ها دولت محلی در سراسر آمریکا در چند سال گذشته اتخاذ شده است. هزینه آنها از سیل پولی که دولت فدرال برای طرح های امدادی در بدترین شرایط همه گیر در دسترس قرار داده است، پرداخت می کند. برنامه کوک کانتی تا کنون بزرگترین برنامه است. برخی از درآمدهای حاصل از مالیات ماری جوانا برای ادامه این طرح در زمانی که پول فدرال تمام شود کنار گذاشته شده است. تونی پرک وینکل، رئیس بخش، می‌گوید که هدف او از این طرح آزمایش «ایده‌های خوبی است که از پایین سرازیر می‌شوند»، با این امید که «در نهایت دولت فدرال آنها را تصاحب کند». با این حال، به نوعی، جذابیت ایجاد UBI ها نه از روی امید، بلکه از سر ناامیدی ناشی می شود: شکست سیستم رفاهی آمریکا در محافظت از فقیرترین مردم.

آمریکایی هایی که در دوران سختی قرار می گیرند می توانند به مجموعه ای از طرح های مختلف، هم در سطح محلی و هم در سطح فدرال دسترسی داشته باشند. مزایای ناتوانی وجود دارد. تمبر غذا؛ کوپن مسکن بخش 8; مدیکید و بیمه بیکاری (که توسط ایالت ها پرداخت می شود و اداره می شود، اما در بحران ها اغلب به صورت فدرال گسترش می یابد). با این حال، بسیاری از این موارد با حجم فوق‌العاده‌ای از بوروکراسی همراه است و بسیاری از مردم دچار مشکل می‌شوند – به‌عنوان مثال، به این دلیل که آدرس دائمی ندارند، یا فرم‌های مناسب را ارسال نمی‌کنند، یا واجد شرایط نیستند. دولت‌های محلی عموماً داده‌های لازم برای شناسایی افراد نیازمند را ندارند.

این کمک می کند تا توضیح دهیم چرا شهرستان کوک – همراه با چندین شهرداری دیگر – به GiveDirectly روی آورده است، که تا همین اواخر عمدتاً در کشورهای فقیر با استفاده از پول اهداکنندگان کار می کرد. به گفته سارا موران، مدیر کشور آمریکایی این موسسه خیریه، کار در آمریکا مستلزم معاوضه است. در طرح های خود در کنیا، این موسسه خیریه هر خانواده را در یک روستا ثبت نام می کند – ساکنان محلی به محافظت در برابر تقلب کمک می کنند. با این حال، اجرای قرعه‌کشی برای چنین تعداد زیادی از مردم مستلزم بررسی‌های رسمی‌تر است، اما داشتن تعداد بیش از حد، سادگی سیستم را تضعیف می‌کند. بر اساس این طرح، از برندگان خواسته می‌شود که صورت‌حساب‌های بانکی یا فیش حقوقی را برای اثبات واجد شرایط بودن ارائه دهند – اما افرادی که نمی‌توانند آن‌ها را ارائه کنند، مانند مهاجران غیرقانونی، می‌توانند با مصاحبه واجد شرایط شوند. از یک الگوریتم برای شناسایی تقلب استفاده می شود – مانند افرادی که با چندین هویت درخواست می دهند.

دریافت کنندگانی که فرم های خود را در سال گذشته پر کردند، جای تعجبی نداشتند که خوشحال شدند. از جمله جاسپر 32 ساله، پدر سه فرزند است که به همراه همسر و فرزندان معلول خود، پس از از دست دادن شغل کارخانه و پس از آن که نتوانست یارانه خود را پرداخت کند، چندین سال است که در پناهگاه های مختلف خانواده بی خانمان ها زندگی می کند. اجاره بخش 8 مسکن او. او می گوید: «وقتی برای اولین بار ایمیل را دریافت کردم، فکر کردم کلاهبرداری است. بدون آدرس دائمی، او برای یافتن شغل جدید یا حتی افتتاح یک حساب بانکی جدید تلاش کرده است. بدون درآمد، او نمی تواند خانه جدیدی بگیرد. کوپن های غذایی نیازهای اولیه خانواده را پوشش می دهد و او قصد دارد تا زمانی که به اندازه کافی برای یک آپارتمان واریز کند و به دنبال آن به دنبال شغل باشد، پرداخت ها را پس انداز کند. این UBI به او کمک خواهد کرد؛ اما چنین افرادی شاید برای دریافت کمک مجبور نباشند در قرعه کشی برنده شوند.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.