قیمت تخم مرغ در آمریکا را نمی توان تنها با تورم توضیح داد

دبلیومرغ شور و هیجان ناشی از تعطیلات پخت و پز به پایان رسید و تقاضا برای snickerdoodles کاهش یافت، بسیاری فکر می کردند قیمت تخم مرغ کاهش می یابد. هزینه یک دوجین آن بیش از هر کالای سوپرمارکت دیگری افزایش یافته بود، از 1.79 دلار به 4.25 دلار در سال منتهی به دسامبر 2022. آیا آنها می توانند قیمت بیشتری داشته باشند؟ در واقع آنها می توانستند. زمانی که ژانویه به پایان رسید، جو بایدن به آمریکا گفت که تورم مواد غذایی در حال کاهش است. اما قیمت تخم مرغ 13.5 درصد دیگر افزایش یافته بود.

وزارت کشاورزی افزایش قیمت در سال گذشته را به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان که منجر به مرگ 43 میلیون پرنده تخم‌گذار در آمریکا شد، مقصر دانست. لابی‌گران صنعت می‌گویند که افزایش هزینه‌های خوراک، سوخت و نیروی کار باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

چنین مشکلاتی باعث کمبود می شود، اما Cal-Maine Foods که 20 درصد از بازار را در اختیار دارد و بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ در کشور است، در سال 2022 بیشتر از سال 2021 تخم مرغ فروخت (این شرکت حدود 12 میلیارد تخم مرغ در سال می فروشد). اگرچه گله ها در صنعت به طور کلی کمی کوچکتر بودند، مرغ های Stakhanovite بیشتر تخمگذاری کردند. در نهایت تورم و آنفولانزا برای Big Egg موهبت به ارمغان آورد. در حالی که اس&پ 500 در سال گذشته 9٪ کاهش یافت، سهام Cal-Maine 17٪ افزایش یافت. این شرکت در سه ماهه پایانی سال 2022 800 میلیون دلار فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 درصد افزایش داشته است. سود ناخالص هفت برابر شد.

فارم اکشن، یک گروه مدافع که از کشاورزان کوچک حمایت می کند (و از محصولات اصلاح شده ژنتیکی متنفر است)، کال مین و سه شرکت بزرگ تخم مرغ دیگر را به افزایش قیمت متهم کرده است و استدلال می کند که ویروس، اختلالات زنجیره تامین و تورم با هم قیمت را توجیه نمی کنند. بالا می رود. شرکت ها، Farm Aid در نامه ای به کمیسیون تجارت فدرال استدلال کردند که این روندها را برای پنهان کردن افزایش های غیرقابل توجیه قیمت ها ذکر می کنند. این شرکت‌ها با هم نزدیک به 40 درصد از تخم‌مرغ‌های فروخته شده در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند که میزان قابل توجهی (یا نگران‌کننده) قدرت بازار است.

کال مین اتهامات وارد شده توسط فارم اکشن را رد می کند. این شرکت می‌گوید: «صرف‌نظر از شرایط بازار، Cal-Maine تخم‌مرغ‌های خود را بر اساس قیمت‌های مذاکره شده با هر مشتری می‌فروشد و این کار را به طور مداوم در طول تاریخ خود انجام داده است، چه با سود یا زیان.»

اگر سودهای فزاینده فقط بازتابی از قدرت عادی بازار بود، دیگر شرکت های مواد غذایی نیز باید آن را می دیدند. اما در صنعت بسته‌بندی گوشت که توسط چند شرکت قدرتمند اداره می‌شود، کشاورزان اغلب متهم می‌کنند که مانند یک انحصارطلب عمل می‌کنند، چنین سودی وجود نداشت. سود پیش از مالیات بر گوشت گاو، گوشت خوک و غذاهای آماده در تایسون فودز، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بسته‌بندی گوشت در آمریکا، در سه ماهه چهارم کاهش یافت. شرکت های فست فود نیز خیلی خوب عمل نکردند. درآمد خالص شرکت PepsiCo که تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین می‌فروشد، کمتر از نصف درآمد خالص در مدت مشابه سال قبل بود.

قیمت تخم مرغ در بهمن ماه برای آسودگی نانوایان، اسکرامبل‌ها و دوستداران پیسکو ترش کاهش یافت. هزینه یک دوجین با 12.7 درصد کاهش به 4.21 دلار رسید. اما هنوز هم بیش از دو برابر قیمت سال گذشته است. اگر قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های آینده به کاهش خود ادامه ندهد، تخم‌مرغ بزرگ ممکن است سازمان‌های فدرال را مسئول کارهایی غیر از نرخ بهره و کشاورزی برای مقابله با افزایش قیمت‌ها بیابد. و وقتی فدرال ها درگیر می شوند، زرده نیست.

تصحیح (23 مارس 2023): نسخه اصلی این مقاله تعداد شرکت‌های بزرگ تخم‌مرغ را که توسط فارم اکشن به افزایش قیمت متهم شده‌اند، اشتباه اعلام کرده است. متاسف.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.