قوانین جدید مهریه در سال جدید

در این مقاله آخرین تغییرات قانون مهریه در سال 1400 را مطالعه خواهید کرد. ما در این نوشتار به بررسی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قوانین مهریه در سال جدید می‌پردازیم. از‌جمله شرایط گرفتن مهریه بیش از 110 سکه، مهریه پس از فوت شوهر، قانون جدید حق حبس در سال 1400، مهریه در عقد موقت و … .

همان‌طور که می‌دانید قانون مهریه طبق قانون مدنی و فقه شیعه تنظیم شده که از سال 1300 تا کنون دستخوش تغییراتی شده است. برای مثال طبق طرح جدید مجلس هرگاه قیمت سکه تغییر فاحش داشته باشد رئیس قوه قضاییه می‌تواند با صدور بخش‌نامه، تمام احکام مهریه صادر شده در بازه زمانی مشخص را تعدیل کند.


بیشتر بخوانید: هزینه وکیل طلاق چه مقدار است؟


ما در اینجا به مهمترین سوالات شما پیرامون مهریه، براساس آخرین قانون مهریه در نظام حقوقی ایران پاسخ می‌دهیم.

هشت قانون جدید مهریه با وکیل دادگستری

زمانی دادگستری قانون جدید مطالبه مهریه مطرح کرد که بسیاری از مردان جامعه به دلیل مهریه مجبور به حبس کشیدن شدند، اما پس از تصویب این قانون جدید در حمایت از خانواده و پرداخت و مطالبه مهریه تحول بزرگی ایجاد شد، هشت قانون جدید مهریه با وکیل دادگستری عبارتند از:

شماره (۱)

مطابق ماده ۲۲ قانون مدنی: چنانچه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ (یکصد و ده) سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده دو قانون اجرای محکومیت‌های مالی است.

شماره (۲)

مطابق ماده ۲۲ قانون مدنی: اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ (یکصد و ده) سکه تمام بهار آزادی باشد، در خصوص مازاد ملائت (توانایی مالی) زوج ملاک پرداخت است، رعایت و توجه به مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز هم چنان الزامی است.

شماره (۳)

مطابق قانون ۳ قانون جدید:

چنانچه استیفای مهریه از طریق مذکور در این قانون ممکن نشود، زوج به درخواست زوجه تا زمان اجرای حکم و یا پذیرفته شدن ادعای اعسار (کاسی که ادعا دارد ناتوان مالی است) و یا جلب رضایت زوجه حبس می‌شود.

شماره (۴)

مطابق قانون جدید:

در حالت کلی اگر حکم به پرداخت مهریه صادر گردد و قطعی شود، پس از صدور اجراییه زوج ظرف مدت زمان یک ماه فرصت دارد، دادخواست اعسار (ناتوانی از پرداخت مهریه و نفقه دادن) پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند در صورتی که طی مدت تعیین شده دادخواست اعسار تقدیم دادگاه شود و امکان جلب تا پایان مشخص شدن رأی دادگاه در خصوص اعسار مهریه وجود ندارد، اما اگر حکم اعسار شوهر قطعی شود و وی مکلف به پرداخت اقساط مهریه شود و اگر آن را نپردازد امکان جلب وی وجود دارد.

شماره (۵)

چنانچه زوجه مالی را از همسر خود توقیف کرده باشد تا پایان مزایده و مشخص شدن تکلیف مال مرد توقیف برای مازاد مهریه از یکصد ده سکه حکم جلب صادر نمی‌کنند.

شماره (۶)

قبل از تصویب قانون جدید مهریه: پیش از وضع رأی وحدت رویه و شرایط طوری بود که مردان بدهکار مهریه تا صدور رأی قطعی دادگاه باید در حبس باشد و بعد از صدور رأی می‌توانستند درباره اعسار خود در دادگاه اقدام نمایند.

بعد از تصویب قانون جدید مهریه: اما از حالا شرایطی فراهم شده که مردان مدعی اعسار می‌توانند طی زمانی که دادگاه به پرونده مهریه رسیدگی می‌شود، آنان نیز تقاضای اعسارشان مورد بررسی واقع می‌گردد بدون آنکه در زندان حبس شود.

مواد قانونی مهریه

گفته شد در قانون مدنی ایران مهریه همان طور که در شرع مقدس اسلام آمده برای زنان به عنوان حق در نظر گرفته شده است و اگر در نکاح دائم زمان خواندن صیغه عقد مهریه تعیین نشده بود به این معنا نیست که به زن دیگر مهریه تعلق نمی گیرد با توجه به مواردی که گفتیم به نظر می رسد با بیان مواد قانونی و تفسیر آن بتوانیم در بسیاری از موضوعات برای اشخاص رفع ابهام بنماییم .

 مواد قانونی که در قانون مدنی در مورد مهریه آمده به شماره ماده و ترتیب زیر است :

 ماده ۱۰۷۸ – هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تمیز نیز باشد می توان مهر قرار داد . منظور از این ماده قانونی این است که مهریه باید قابلیت تقویم به پول را داشته باشد یا دیگران بابت آن پول بدهند و قابل تمیز باشد به این معنا هست که بین دو چیز مردد نباشد مثلا نگوید دو زمین دارم یکی را به عنوان مهریه قبول کن باید مشخص کند کدام زمین را به عنوان مهریه قرار می دهد تا زن آن را قبول بکند .

 ماده ۱۰۷۹ – مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد . منظور این ماده این است که لازم نیست تمام اوصاف مهم و غیر مهم در سند نکاحیه برای تعیین مهریه بیان شود همین که با تعریفات بتوان فهمید مهریه چیست کفایت می کند . مثلا وقتی می گویند 14 عدد شاخه گل رز سفید کفایت می کند لازم نیست نوع آن که مال چه کشوری باشد ، اندازه آن چقدر باشد و مبلغ هر شاخه مشخص باشد .

 ماده ۱۰۸۰ – تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است . به این معنا که در قانون حد و مرز مشخصی برای مهریه در نظر گرفته نشده و هر آنچه مالیت داشته باشد به هر میزان می توان مهریه قرار داد .

 ماده ۱۰۸۱ – اگر در عقد نکاح شرط شودکه درصورت عدم تادیه مهر درمدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است . در این ماده بیان شده شرط باطل باعث ابطال عقد نکاح نمی شود چنین شرطی باطل است اما از بین برنده عقد نخواهد بود .