قاچاق فنتانیل سیاست خارجی آمریکا را آزمایش می کند

آT THE FAR گوشه جنوب غربی آمریکا شلوغ ترین گذرگاه مرزی در نیمکره غربی قرار دارد. مردم و کالاها دائماً از طریق بندر سن یسیدرو که تیجوانا در مکزیک را به سن دیگو در کالیفرنیا متصل می کند، عبور می کنند. اما چیزهای پلیدتر نیز متقاطع می شوند. نزدیک به نیمی از فنتانیل، یک ماده افیونی مصنوعی قوی که از سال 2020 توسط ماموران گمرک و گشت مرزی کشف و ضبط شده است، در نزدیکی سن دیگو ضبط شده است. تاد گلوریا، شهردار شهر می گوید: «من زمین صفر هستم.

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

اپیدمی 20 ساله مواد افیونی آمریکا با تغییرات عرضه شکل گرفته است. اولین شرکت های دارویی کشور را با مسکن های قانونی پوشاندند. پزشکان با این باور نادرست که خطر اعتیاد بسیار کم است، استفاده از مواد افیونی را علیه دردهای مزمن مانند کمردرد گسترش دادند. زمانی که OxyContin در سال 2010 دوباره فرموله شد تا سوء استفاده را دشوارتر کند، قاچاقچیان مکزیکی هروئین ارزانی را که به درب خانه معتادان ارسال می شد، می فروختند. در حدود سال 2014، آمریکایی‌های بیشتری شروع به مصرف بیش از حد فنتانیل کردند که 50 برابر قوی‌تر از هروئین بود، که قاچاقچیان آن را با هروئین یا کوکائین مخلوط کرده بودند. مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد افزایش یافت (نمودار را ببینید).

فنتانیل مرگبارترین تهدید دارویی است که آمریکا با آن مواجه شده است. در 12 ماه منتهی به آگوست 2022 نزدیک به 108000 نفر کشته شدند، که بیشتر از تعداد آمریکایی هایی است که در جنگ های ویتنام، کره، عراق و افغانستان جان باختند. به نظر می رسد که روز به روز بیشتر وارد کشور می شود. نزدیک به 14000 پوند فنتانیل بین اکتبر و مارس کشف و ضبط شد، تقریباً به اندازه کل سال مالی 2022. اکثر افرادی که بین سال های 2018 تا 2021 به دلیل قاچاق فنتانیل محکوم شدند، شهروندان آمریکایی بودند، نه مکزیکی یا پناهجو.

اپیدمی دوباره در حال جهش است. فنتانیل با زایلازین یا ترانک، یک آرام‌بخش حیوانات مخلوط می‌شود که می‌تواند اثرات آن را تقویت کند. به گفته سازمان مبارزه با مواد مخدر (DEA) 23 درصد از پودر فنتانیل و 7 درصد از قرص های کشف شده در سال 2022 حاوی زایلازین بود. از آنجایی که ترانک یک اپیوئید نیست، مصرف بیش از حد آن را نمی توان با نالوکسان، یک پادزهر نجات بخش، معکوس کرد. مقامات کالیفرنیا نگران تغییر معتادان از مصرف قرص به سیگار کشیدن پودر فنتانیل هستند. الگوبرداری از کمیسیون استانفورد-لانست در مورد اپیدمی مواد افیونی در آمریکای شمالی نشان می دهد که ممکن است تا سال 2029 1.2 میلیون نفر بیشتر بمیرند.

ماه گذشته، دادستان‌های آمریکایی ۲۸ نفر را که در تجارت فنتانیل شرکت داشتند، از جمله «چاپیتوس»، پسران خواکین «ال چاپو» گوزمان، رهبر سابق کارتل سینالوآ مکزیک که در زندان کلرادو در حال گذراندن حبس ابد است، متهم کردند. این اتهامات نگاهی نادر به این کارتل را ارائه می دهد، که به گفته دادستان بزرگترین قاچاقچی فنتانیل به آمریکا است. Chapitos ادعاهای کیفرخواست را رد می کند.

این اسناد از مواردی پشتیبانی می کند که قبلاً به طور گسترده مشکوک بوده اند: اینکه کارتل های مکزیکی مواد شیمیایی پیش ساز فنتانیل را از چین سفارش می دهند. این مواد شیمیایی گاهی از طریق کشورهایی مانند آلمان یا گواتمالا به مکزیک فرستاده می‌شوند و سپس در آزمایشگاه‌های مخفی در کوه‌های سینالوآ به فنتانیل پخته می‌شوند. محصول نهایی از طریق زمین، دریا، هوا و حتی تونل ها به خانه های امن در لس آنجلس، فینیکس و ال پاسو منتقل می شود تا در سراسر آمریکا توزیع شود.

اما برخی جزئیات روشن می کند که تجارت فنتانیل چقدر می تواند بی رحمانه و سودآور باشد. این DEA تخمین می‌زند که کارتل می‌تواند یک قرص فنتانیل به قیمت ده سنت بسازد. این اتهامات نشان می‌دهد که Chapitos سپس می‌تواند قرص‌هایی را به قیمت 50 سنت در آمریکا به فروش برساند که دلال‌ها آن را با چند دلار در خیابان به فروش می‌رسانند. این اسناد ادعا می کند که تنها یک عامل کارتل در لس آنجلس توانسته 24 میلیون دلار را در حدود دو سال پولشویی کند.

فنتانیل در حال آزمایش روابط آمریکا با مکزیک و چین است. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، که اغلب به عنوان AMLO، تولید فنتانیل در کشورش را رد کرده و گفته است که این بیماری همه گیر نشان دهنده “عدم عشق” در خانواده های آمریکایی است.

مقامات سطح پایین مکزیک و آمریکایی به همکاری خود ادامه می دهند. اگرچه نه به اندازه دوران ریاست جمهوری فیلیپه کالدرون، که جنگ مکزیک علیه جنایات سازمان یافته را در سال 2006 آغاز کرد. در این ماه، کنگره مکزیک قانون جدید سختگیرانه ای را تصویب کرد که محکومیت های 10 تا 15 ساله زندان را برای افرادی که به دلیل تولید فنتانیل یا تهیه فنتانیل محکوم شده اند، تصویب کرد. مواد شیمیایی پیش ساز

AMLOحالت تدافعی او در پاسخ به درخواست‌های برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه برای معرفی کارتل‌های مکزیکی به عنوان سازمان‌های تروریستی و اعزام نیروهای آمریکایی برای مبارزه با آنها – با یا بدون اجازه مکزیک است. برخی از مکزیکی‌ها نگرانند که این موضوع به آزمونی برای نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری تبدیل شود. آرتورو ساروخان، که از سال 2007 تا 2013 سفیر مکزیک در آمریکا بود، هشدار می‌دهد: «این به یک پینیاتای سیاسی تبدیل خواهد شد.» «آنها تلاش خواهند کرد تا ترامپ را پشت سر بگذارند تا ببینند چه کسی تندرو است که با مکزیک چه باید بکند. ”

جنگ، به چه دردی می خورد؟

توجه بیشتر به این بیماری همه گیر استقبال می شود. مصرف بیش از حد مواد مخدر از سال 1999 جان یک میلیون آمریکایی را گرفته است و واکنش سیاستی کند و نامنظم بوده است. اما جمهوری خواهان ممکن است دلیل دوم، بدبینانه تر، برای لفاظی های جنگ طلبانه خود داشته باشند. سیاست خوبی است.

در سال 1972، یک سال پس از اعلان جنگ علیه مواد مخدر و هفته‌ها قبل از انتخابات، ریچارد نیکسون گفت که دلالان هروئین «باید تا انتهای زمین شکار شوند». در سال 2016، دونالد ترامپ از دیوار مرزی خود به عنوان راهی برای متوقف کردن نه تنها مهاجران بلکه مواد مخدر نیز یاد کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نسبت به تهدید سیاسی هوشیار به نظر می رسد. دولت او علاوه بر کیفرخواست‌های چپیتوها و تحریم‌های جدید بر تامین‌کنندگان آن‌ها، مأموران گشت مرزی و اسکنرهای پیشرفته‌تر در گذرگاه‌های مرزی را نیز مورد حمله قرار می‌دهد.

این بیماری همه گیر در جنوب مرز نیز مرگبار بوده است: جنگ های چمن کارتل ها به خشونت وحشتناکی منجر شده است. مقامات مکزیکی به آمریکا هشدار می دهند که ناتوانی این کشور در سرکوب قاچاق اسلحه به معنای مسلح کردن کارتل ها است. اداره الکل، تنباکو و سلاح گرم آمریکا دریافت که 70 درصد از اسلحه های کشف شده در مکزیک بین سال های 2014 تا 2018 از ایالات متحده بوده است. مکزیک از اسلحه سازان در آمریکا برای غرامت 10 میلیارد دلاری شکایت کرده است. پیشرفت های کوچکی در حال انجام است. قانون کنترل اسلحه که کنگره در سال 2022 تصویب کرد، خرید اسلحه برای مجرمان را جرم فدرال دانست و مجازات های قاچاق اسلحه را افزایش داد.

این DEA بر حذف کارتل سینالوآ و کارتل نسل جدید جالیسکو متمرکز شده است.CJNGبازیگر بزرگ دیگر در تجارت فنتانیل. آن میلگرام، کارتل می‌گوید: «مقابله با این دو کارتل برای مردم آمریکا کار امروزی است DEAرئیس

در مورد چین چطور؟ دولت ترامپ با موفقیت در سال 2019 با شی جین پینگ لابی کرد تا تولید و فروش غیرقانونی فنتانیل را ممنوع کند. فروش این دارو از چین به آمریکا متوقف شد، اما در عوض محموله ها از طریق مکزیک ارسال شدند. با افزایش تنش ها بین چین و آمریکا، مقامات چینی دلیلی برای همکاری در زمینه مواد مخدر نمی دیدند. پس از اینکه نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، در سال 2022 از تایوان بازدید کرد، چین به هرگونه همکاری باقی مانده در مبارزه با مواد مخدر پایان داد.

گزارشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که گروه‌های تبهکار چینی با فروش دلارهای مواد مخدر به چینی‌های ثروتمندی که می‌خواهند از کنترل سرمایه چین فرار کنند، پول نقد را برای کارتل‌ها شستشو می‌دهند. جونی ارنست، سناتور جمهوری خواه از آیووا، اخیراً گفت که فکر می کند چین “عمداً” آمریکایی ها را مسموم می کند. به نظر می رسد دولت بایدن به سهل انگاری فاحش مشکوک است تا جنگ نامتقارن.

مقامات آمریکایی در حال مبارزه با چگونگی ایجاد اختلال در قاچاق هستند و در عین حال شکست‌های جنگ علیه مواد مخدر را نیز به رسمیت می‌شناسند، از جمله آسیب‌هایی که به آمریکایی‌های آفریقایی تبار وارد شده است که به‌طور نامتناسبی به دلیل جرایم مواد مخدر سطح پایین و غیرخشونت‌آمیز زندانی شده‌اند. این DEA می خواهد تلاش را تغییر نام دهد. خانم میلگرام می‌گوید: «ما در مورد این موضوع نه به‌عنوان یک جنگ علیه مواد، بلکه مبارزه برای نجات جان‌ها صحبت می‌کنیم.

مشکل این است که تلاش برای مختل کردن قاچاق مواد مخدر شبیه به مبارزه با هیدرا است. در اساطیر یونانی، زمانی که هرکول یکی از سرهای مار را برید، دو سر دیگر به جای آن رشد کردند. اگر چین صادرات مواد شیمیایی پیش ساز را متوقف کند، بیشتر از هند خواهد آمد. اگر DEA کارتل سینالوآ را نابود می کند CJNG ممکن است به دشمن شماره یک عمومی تبدیل شود. اگر گذرگاه‌های مرزی سن دیگو غیرقابل عبور شوند، توسان در آریزونا ممکن است به عنوان کانال راه‌اندازی شود – در واقع، ممکن است قبلاً اتفاق افتاده باشد. دیوید ترون، نماینده دموکرات کنگره از مریلند که ریاست یک کمیسیون دو حزبی در مورد قاچاق مواد افیونی مصنوعی را بر عهده داشت، می گوید: «ما در حال پیشرفت نیستیم.

اما کارهایی وجود دارد که قانونگذاران می توانند حتی بدون کمک مکزیک یا چین برای کاهش مرگ و میر انجام دهند. ایالت‌ها می‌توانند نوارهای تست فنتانیل را که جزء مواد مخدر محسوب می‌شوند قانونی کنند تا مردم بدانند که آیا این داروی کشنده را مصرف می‌کنند یا خیر. کنگره می تواند دسترسی به بوپرنورفین و متادون را افزایش دهد، داروهایی که به درمان اعتیاد به مواد افیونی کمک می کنند. دولت بایدن اخیراً نالوکسان را بدون نسخه در دسترس قرار داده است.

آقای ترون که برادرزاده خود را در سال 2016 به دلیل مصرف بیش از حد فنتانیل از دست داد، می گوید: «مردم را زنده نگه دارید. “این پاسخ است.” با بیش از 100000 کشته در سال، حتی دستاوردهای جزئی ممکن است جان هزاران نفر را نجات دهد.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.