شیکاگو ممکن است شهردار لوری لایت فوت را در دور اول اخراج کند

اسایستادن در آ ژسوس چوی گارسیا، نماینده کنگره، در صحنه موزه ملی هنر مکزیک در پیلسن، گوشه ای از جنوب شرقی شیکاگو که به سرعت در حال اعیانی شدن است، دلیل نامزدی خود برای شهرداری را به زبان نوستالژیک توضیح می دهد. او می‌گوید: «شیکاگو 40 سال پیش فرصتی برای تاریخ‌سازی با برداشتن یک مانع، با انتخاب فردی که متفاوت بود، دید. در سال 1983، ده دوره انتخابات پیش، آقای گارسیا بخشی از جنبشی بود که به انتخاب هارولد واشنگتن، اولین شهردار سیاهپوست شهر، با “ائتلاف رنگین کمانی” متشکل از رای دهندگان اقلیت های قومی و لیبرال های سفیدپوست که از فساد خسته شده بودند، کمک کرد. انتخاب او الهام بخش باراک اوباما برای نقل مکان به شهر شد. حالا آقای گارسیا می گوید که می خواهد این ترفند را تکرار کند تا اولین شهردار لاتین تبار شیکاگو شود. با این حال شیکاگو در سال 2023 مکانی بسیار متفاوت با آنچه بود است.

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

دور اول انتخابات در 28 فوریه برگزار می شود. 9 نامزد در حال رقابت هستند که همگی دموکرات هستند. اگر کسی بیش از 50 درصد آرا را کسب نکند، که هیچ کس آن را محتمل نمی‌داند، دو نفر برتر در دور دوم در 4 آوریل با هم رقابت خواهند کرد.

این نظرسنجی متناقض است، اما نشان می دهد که حداکثر چهار نفر از 9 نفر شانس معتبری دارند. علاوه بر آقای گارسیا، پل والاس، مدیر اجرایی سابق سیستم مدارس نیز وجود دارد که از حمایت اتحادیه پلیس برخوردار است. براندون جانسون، یکی از اعضای کمیسیون شهرستان کوک که توسط اتحادیه های معلمان حمایت می شود. و البته، لوری لایت فوت، رئیس فعلی، که تنها پس از یک دوره با یک کمپین چالش برانگیز برای انتخاب مجدد مواجه است. بسیاری گمان می کنند که او حتی به دو مرحله نهایی راه پیدا نخواهد کرد.

این تا حدودی منعکس کننده زمان سختی برای شهرداران فعلی به طور کلی، در پی همه گیری و افزایش جرم و جنایت است. اما همچنین نشان می‌دهد که در طول یک دهه گذشته یا بیشتر، سیاست شهر بادگیر بیشتر شبیه به سیاست سایر شهرهای آمریکا شده است. در بیشتر دوره‌های پس از جنگ، شیکاگو محل بی‌رحمی و فساد بود، با آرا که از طریق مشاغل و احسان خریداری می‌شد. حتی با کاهش حمایت ها، کمک های مالی شرکت ها و هزینه های هنگفت در این زمینه تلویزیون تبلیغات جای خود را گرفت، به نفع متصدیان. تقریباً هر انتخابات شیکاگو در 70 سال گذشته با نبرد بین “ماشین” و یک شورشی مشخص شده است – از جمله آن چیزی که در سال 2019 خانم لایت فوت را به قدرت رساند و تونی پرک وینکل، رئیس کمیسیون شهرستان کوک را شکست داد.

این انتخابات متفاوت است. نزدیک‌ترین چیزی که خانم لایت‌فوت به حمایت از سیاست رسیده، ایمیلی بود که کمپین او برای برخی از معلمان فرستاد تا داوطلبان نوجوان را به خدمت بگیرند. او حتی برای جمع‌آوری پول زیاد تلاش کرده است، چیزی که احتمالاً با سبک ساینده‌اش کمکی نکرده است (او عادت دارد حتی با متحدانش بی‌ادب باشد). این 9 نفر با هم در مجموع حدود 24 میلیون دلار جمع آوری کردند، از جمله 6 میلیون دلاری که ویلی ویلسون، یک نامزد غیرقانونی، به کمپین خود اهدا کرده است. رحم امانوئل که تا سال 2019 شهردار بود، در سال 2015 به تنهایی مبلغ بیشتری را جمع آوری کرد.

در عوض، بدون پول مورد علاقه و محدود، انتخابات قراضه است. وجود شش نامزد سیاه‌پوست تا حدودی به توضیح اینکه چرا خانم لایت‌فوت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، و اینکه چرا آقای گارسیا و آقای والاس افراد مورد علاقه‌اند (تفرقه نژادی شهر تقریباً یک سوم سیاه‌پوستان، یک سوم لاتین تبار و یک سوم سفیدپوستان است) کمک می‌کند. در 18 فوریه، شهردار در گردهمایی رای دهندگان عمدتا سیاهپوست پیشنهاد کرد که هر رای به کسی که لایت فوت نام ندارد، رای به چوی گارسیا یا پل والاس است. اما شکاف ایدئولوژیک نیز اهمیت دارد. آقای جانسون به شوخی می گوید که در این انتخابات، “به نظر می رسد همه می خواهند خود را یک مترقی معرفی کنند.” این شامل خانم لایت‌فوت می‌شود که در سال 2019 به‌عنوان یک نفر شرکت کرد، اما اکنون خود را بین آقای والاس در سمت راست و آقای گارسیا و آقای جانسون در سمت چپ می‌بیند.

سوال واقعی این است که آیا هر یک از آنها می توانند به یک رای دهندگان خسته راه پیدا کنند یا خیر. جنایت تاکنون بر بحث ها غالب بوده است و همه نامزدها از افزایش بودجه پلیس حمایت می کنند. سایر مسائل مبرم، مانند کسری حقوق بازنشستگی شهر، یا سیستم حمل و نقل نسبتاً ناکارآمد آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در سال 1983، بیش از سه چهارم مردم شیکاگو در انتخابات شرکت کردند. آقای گارسیا در مورد این انتخابات می گوید: «آنچه در شیکاگو اتفاق می افتد در سراسر کشور و جهان بازتاب خواهد داشت. در سال 1983 این درست بود. این بار شیکاگوئی ها ممکن است فقط شانه بالا انداختن.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.