سوالات مصاحبه که کارفرمایان نباید از شما بپرسند

قبل از رفتن به مصاحبه، مهم است که از سوالاتی که استخدام کنندگان و کارفرمایان نباید از شما بپرسند آگاه باشید.

کارفرمایان از مصاحبه های شغلی به عنوان راهی برای بررسی میزان مناسب بودن شما برای یک نقش استفاده می کنند – و مصاحبه فرصتی ایده آل برای بحث در مورد مهارت ها و تخصص شما است.

اما محدودیت هایی برای آنچه کارفرمایان می توانند یا باید از شما بپرسند وجود دارد. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

چه چیزی برای کارفرمایان قابل قبول است؟

یک مصاحبه شغلی برای کمک به کارفرمایان طراحی شده است که بفهمند آیا شما مناسب ترین فرد برای یک شغل هستید یا خیر. ترنت هنکاک، مدیر وکلای استخدامی جول هنکاک، می گوید: این بدان معناست که سؤالاتی که از شما پرسیده می شود باید مستقیماً یا غیرمستقیم با توانایی شما در اجرای نقش مرتبط باشد.

«در حالی که سؤالات در مورد ویژگی های شخصیتی خاص که ممکن است با نقش مرتبط باشند قابل درک است، به عنوان مثال، «چگونه با موقعیت های استرس زا در محل کار کنار می آیید؟»، سؤالات مربوط به ویژگی های شخصی نامربوط، به عنوان مثال، «آیا از هر یک رنج می برید» نیست. هنکوک می‌گوید: «مشکلات سلامت روان؟»

او توضیح می دهد که همه چیز به این برمی گردد که آنها به دنبال چه اطلاعاتی هستند و چرا. “تمایز در انگیزه پشت سوال پرسیده شده و ارتباط اطلاعاتی است که مصاحبه کننده در تلاش برای به دست آوردن آن است.”

سوالاتی که کارفرمایان از نظر قانونی نمی توانند بپرسند

هنکوک می‌گوید در ویکتوریا، قانون فرصت‌های برابر 2010 (Vic) مقرر می‌دارد که شخص نباید از کسی درخواست کند یا از کسی بخواهد اطلاعاتی را ارائه کند که می‌تواند مبنای تبعیض قرار گیرد.

این بدان معناست که کارفرمایان در ویکتوریا نمی‌توانند در مورد ویژگی‌های شخصی یک نامزد سؤال بپرسند، اگر آنها به نقشی که برای آن درخواست می‌شود بی‌ربط باشند.»

یک ویژگی شخصی برای مثال شامل سؤالاتی در مورد سن، جنسیت، قومیت یا جنسیت شما می شود. هنکوک می‌افزاید: «دلیل اینکه نمی‌توان از شما درخواست کرد اطلاعاتی درباره این ویژگی‌ها در ویکتوریا ارائه دهید، این است که معمولاً آنها هیچ تأثیری بر توانایی شما برای اجرای نقش ندارند.

در حالی که سایر ایالت ها و مناطق در استرالیا لزوماً ممنوعیت مشابهی ندارند، هنکوک اضافه می کند که طبق قانون کار منصفانه 2009 غیرقانونی است که یک کارفرما از اطلاعات به دست آمده در فرآیند مصاحبه برای تبعیض علیه شما بر اساس نژاد، رنگ استفاده کند. جنسیت، گرایش جنسی، سن، ناتوانی جسمی یا ذهنی، وضعیت تأهل، مسئولیت های خانواده یا مراقب، بارداری، مذهب، عقاید سیاسی، ملیت یا منشأ اجتماعی.

او می‌گوید: «حق عدم تبعیض فقط برای کارمندان فعلی اعمال نمی‌شود». همچنین به «کارمندان بالقوه» مانند نامزدهای شغلی تعمیم می‌یابد و تضمین می‌کند که فرصت‌های شغلی به دلایل تبعیض‌آمیز از آنها سلب نمی‌شود.»

این بدان معنی است که بیشتر سؤالات در مورد ویژگی های شخصی نامربوط باید خارج از محدودیت باشند. به عنوان مثال، سؤالات زیر معمولاً در بیشتر مصاحبه ها غیر منطقی هستند:

  • آیا در یک رابطه همجنس گرا هستید؟
  • شما چند سال دارید؟
  • پیشینه قومی شما چیست؟
  • شما چه دینی هستید؟
  • آیا باردار هستید یا قصد تشکیل خانواده دارید؟
  • به چه کسی رای می دهید؟
  • آیا معلولیت جسمی یا ذهنی دارید؟

هنکوک می‌گوید: «در بیشتر موارد، پاسخ به این سؤالات به هیچ وجه توانایی شما برای انجام کار را روشن نمی‌کند». “بنابراین، این واقعیت که این سوالات حتی توسط یک کارفرما پرسیده می شود می تواند نشان دهنده قصد یا تمایل به تبعیض باشد و بنابراین باید از آنها اجتناب شود.”

آیا استثناهایی وجود دارد؟

اگر اطلاعات درخواست شده باشد، به دلیل اینکه به طور منطقی برای هدفی غیرتبعیض آمیز مورد نیاز است، یک استثنا گسترده از این قاعده کلی وجود دارد.

هنکوک می‌گوید: «به عنوان مثال، اگر شخصی برای نقشی در انباری که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارد درخواست می‌کرد، قانونی و منطقی است که کارفرما در مورد هرگونه ناتوانی جسمی که ممکن است بر توانایی شما در انجام آن وزنه‌برداری تأثیر بگذارد سؤال کند.

“در این سناریو، سوال در مورد ویژگی شخصی مستقیماً به توانایی شما برای ایفای نقش مربوط می شود و بنابراین منطقی است.”

اگر سؤالی از شما پرسیده شود که فکر می کنید ممکن است منجر به تبعیض شود، چه کاری می توانید انجام دهید

حتی زمانی که یک سوال برای شما نامحدود به نظر می رسد، وقتی مشتاق نقش هستید، امتناع از دادن پاسخ ممکن است دشوار باشد.

پاسخ دادن به روشی که مکالمه را تغییر مسیر دهد ممکن است کمک کند. هنکوک می‌گوید: «اگر مصاحبه‌کننده از خط خارج شد و سؤالی را مطرح کرد که به طور بالقوه می‌تواند منجر به تبعیض شود، مؤدبانه پاسخ دهید که معتقد نیستید پاسخ به توانایی شما برای اجرای نقش مرتبط است. بسته به نحوه پرسیده شدن سوال، این ممکن است به سادگی این باشد که بگوییم: “من علاقه مندم بدانم که چگونه با نقش ارتباط دارد.” می توانید کمی بیشتر به من بگویید؟

“در حالت ایده آل، این پاسخ باعث می شود که مصاحبه کننده به اشتباه خود پی برده و سوال را پس بگیرد. همچنین می‌توانید از آن به‌عنوان فرصتی استفاده کنید تا مکالمه را به سمت نقاط قوتی که در واقع به نقش مرتبط هستند، سوق دهید.»

با پاسخ دادن حساس به آنچه فکر می کنید یک سوال تبعیض آمیز است، ممکن است مصاحبه کننده را تشویق کند تا توضیح دهد که چرا فکر می کند سوال به نقش مرتبط است. ممکن است سؤال به دلیلی غیر تبعیض آمیز مورد نیاز باشد.

اما به یاد داشته باشید، چه کارمند باشید و چه کارمند بالقوه، هرگز نباید برای پاسخ به سؤالی که از شما می‌خواهد اطلاعاتی را ارائه دهید که می‌تواند برای تبعیض استفاده شود و هیچ ارتباط مستقیمی با توانایی شما در ایفای نقش ندارد، تحت فشار قرار نگیرید.

هنکاک می‌گوید اگر از شما سؤالات تبعیض آمیز واضحی پرسیده شد، باید محکم بایستید و بدانید که اگر در طول فرآیند مصاحبه مورد تبعیض قرار گرفته‌اید، می‌توانید علیه یک کارفرمای احتمالی اقدام قانونی کنید.

در نهایت، آنچه کارفرما در مصاحبه از شما می پرسد باید به شغل و میزان مناسب بودن شما برای آن مربوط باشد. امتناع یا اجتناب از یک سوال می تواند ناراحت کننده باشد، اما دانستن محدودیت ها و داشتن یک پاسخ ساده آماده می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس و کنترل بیشتری داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تبعیض در محل کار، از Fair Work دیدن کنید.

اطلاعات ارائه شده در این مقاله فقط عمومی است و به منزله مشاوره حقوقی نیست و نباید به آنها اعتماد کرد. SEEK هیچ ضمانتی در مورد صحت، قابلیت اطمینان یا کامل بودن آن ارائه نمی دهد. قبل از هر اقدامی در رابطه با این مقاله، باید سوالات خود را انجام دهید و از مشاوره مستقل (از جمله مشاوره حقوقی مناسب) در مورد اینکه آیا برای شرایط شما مناسب است یا خیر، جویا شوید.