دعوا در آریزونا بر سر زمین مقدس و یک معدن، مسائل بزرگی را ایجاد می کند

آدر مورد 50 مایل (80 کیلومتر) در شرق فینیکس، آریزونا، بیابان به کوه تبدیل می شود. حدود 3000 فوت بالاتر از دشت Oak Flat، وسعت 800 هکتاری قرار دارد که در آپاچی غربی به نام Chi’chil Bildagoteel شناخته می شود. این سرزمین برای چندین بومی آمریکایی مقدس است قبایل وندسلر نوزی، رئیس سابق سان کارلوس آپاچی، با یادآوری کیفیت حیات بخش آن، می گوید: «برای ما این یک مکان زنانه است. “شما می توانید در آنجا متولد شوید و در آنجا بمیرید و همه چیز برای شما وجود دارد.”

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان در زیر اوک فلت قرار دارد. استخراج آن یک چهارم مس مورد نیاز آمریکا را برای حداقل چهار دهه تامین می کند و هزاران شغل ایجاد می کند. مس در تولید برق تجدیدپذیر استفاده می شود و تقاضا در حال رشد است. دولت فدرال، مالک زمین، قصد دارد آن را به Resolution Copper، یک سرمایه گذاری مشترک بین ریوتینتو و BHP، دو شرکت معدنی چند ملیتی.

به امید جلوگیری از انتقال، Apache Stronghold، گروهی از افراد قبیله به رهبری آقای Nosie، دولت را به دادگاه برده است. اعضای آن می گویند که ایجاد یک معدن در Oak Flat آزادی مذهبی آنها را با از بین بردن مرکز ایمان آنها نقض می کند. در ژوئن 2022، آنها در دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم در یک تصمیم دو به یک شکست خوردند. اما در ماه نوامبر دادگاه اعلام کرد که این پرونده را دوباره بررسی خواهد کرد به صورت بانکی (یعنی با هیئت 11 داوری). قضات در روز 21 مارس در پاسادنا، کالیفرنیا، استدلال های شفاهی را شنیدند.

یک حکم به نفع آپاچی استرانگولد می تواند اوک فلت را نجات دهد. اما ممکن است برای آریزونا که 60 میلیارد دلار در طول عمر معدن به دست خواهد آورد، هزینه بر باشد. و لغو این پروژه می تواند مانع انتقال سبز آمریکا شود. اگر استخراج مس داخلی در جای دیگری گسترش نیابد، واردات باید این کمبود را جبران کند. و همانطور که رقابت برای مس در جاهای دیگر نیز افزایش می یابد، آمریکا در معرض خطر شکست قرار می گیرد.

کمتر از 1٪ از درخواست ها برای بازخوانی به صورت بانکی اعطا می شوند. به ندرت پیش می‌آید که دادگاه تصمیم بگیرد که به میل خود به یک پرونده رسیدگی کند، همانطور که در این مورد چنین کرد. این نشان می دهد که بسیاری از داوران مدار نهم علاقه مند به فکر کردن از طریق معمای مطرح شده توسط اوک فلت هستند. اگرچه قانون آمریکا برای محافظت از همه ادیان به طور یکسان طراحی شده است، ادعاهای بومی آمریکا اغلب بد عمل کرده است. دادگاه‌ها حکم داده‌اند که وقتی دولت از ساختن کلیسا جلوگیری می‌کند، ممکن است آزادی مذهبی را محدود کند. اما مکان‌های مقدس بومی آمریکا به طور قانونی با بولدوزر تخریب شده‌اند.

استفانی بارکلی، از دانشگاه نوتردام، که نماینده کنگره ملی سرخپوستان آمریکا در پرونده اوک فلت است، استدلال می کند که دولت فدرال سابقه نشان دادن “بی رحمی، بی اعتنایی و، به نظر من، تحقیر” نسبت به ایمان بومی آمریکا را دارد. در یک نمونه، دولت فدرال طراحی جاده را برای محافظت از سالن خالکوبی تغییر داد، اما یک مکان مقدس بومی آمریکا را ویران کرد.

متمم اول از آزادی مذهب به طور کلی حمایت می کند. در سال 1993، پس از تصمیم دادگاه عالی در سال 1990 که این آزادی را تضعیف کرد، کنگره قانون احیای آزادی مذهبی را تصویب کرد. این قانون دولت فدرال را منع می‌کند که «بار قابل توجهی» بر روی اعمال مذهبی بگذارد، مگر اینکه بتواند «علاقه قانع‌کننده» به انجام این کار نشان دهد. با این حال، روشن نشد که این بار چگونه باید تعریف شود. در جلسه این هفته، قضات طرفین را در مورد مفهوم بار قابل توجه مورد بررسی قرار دادند.

در سال 2008، در ملت ناواهو در مقابل خدمات جنگلی ایالات متحدهدادگاه منطقه نهم حکم داد که دولت با اجازه دادن به یک پیست اسکی برای استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای ساخت برف مصنوعی روی یک کوه مقدس، بار قابل توجهی را بر ایمان بومی آمریکا تحمیل نمی کند. دادگاه با استناد به پرونده‌های قبلی، اعلام کرد که دولت تنها زمانی بار اساسی ایجاد می‌کند که فردی را به دلیل حفظ اعتقادات دینی‌اش مجازات کند، یا زمانی که او را از چیزی که مستحق دریافت آن است، مانند مزایای بیکاری، محروم کند.

بارها و اثبات

وقتی دادگاه در سال گذشته به سرنوشت Oak Flat توجه کرد، آن را مقید کرد ملت ناواهو حکم می کند. ولی به صورت بانکی پرونده ها می توانند سوابق را دوباره بررسی کنند. آپاچی استرانگولد از دادگاه می‌خواهد که قرائتی کمتر از «بار قابل توجه» اتخاذ کند. می‌گوید معدنی که سایتی با چنین اهمیتی را تخریب می‌کند، آشکارا سنگین است. آقای نوزی می گوید اگر اوک فلت نابود شود، “فرزندان ما دیگر آن چیزی که هستند نخواهند بود”. روز سه‌شنبه، تظاهرکنندگان با لباس‌های بومی، بیرون از دادگاه، پیام را به صدا درآوردند.

طرفداران دولت می گویند که اعمال این استانداردها در موارد مربوط به زمین های فدرال باعث ایجاد یک شیب لغزنده می شود. آنها استدلال می کنند که برای گروه های مذهبی آسان خواهد بود که در بخش های عظیمی از زمین های فدرال مطالباتی را مطرح کنند و به طور غیرمنطقی مانع دولت شوند. اگر معدن رها شده بود مردم محلی – از جمله بومیان آمریکایی که از این پروژه حمایت می کنند – شغل و پول خود را از دست می دادند. اما یک حکم به نفع آپاچی استرانگولد شکاف بین نحوه محافظت از ادیان غربی و بومی توسط قانون را کاهش می دهد.

نتیجه در حوزه نهم هر چه باشد، دیوان عالی کشور احتمالاً حرف آخر را خواهد زد. در گذشته یک نیمکت محافظه کار ممکن بود برای Apache Stronghold دردسر ایجاد کند. دادگاه امروز ممکن است متفاوت باشد. قاضی نیل گورسوش که توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ منصوب شده است، متخصص حقوق سرخپوستان آمریکایی است و از حقوق مذهبی بومیان آمریکا دفاع کرده است. و به نظر می رسد که نیمکت فعلی برای حفاظت از دین سرمایه گذاری شده است. از 22 پرونده آزادی مذهبی که از سال 2012 به دادگاه ارائه شده است، 21 تصمیم این آزادی ها را گسترش داده است که 18 مورد آن به اتفاق آرا.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.