توافق سقف بدهی آمریکا به این معنی است که اکنون باید از آرماگدون اجتناب کند

EVEN در A واشنگتن به شدت تقسیم شد، دی سی، سیاست-طبق معمول گاهی اوقات جواب می دهد. آمریکا سابقه درام با سقف بدهی دارد، به ورطه نکول دولت قبل از رسیدن به توافق در آخرین لحظه خیره شده است. این بار هم الگوی آشنا تکرار شده است. مذاکرات فشرده به پایان رسید. اما پرزیدنت جو بایدن و کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، در یک تماس تلفنی در شامگاه 27 می، نکات نهایی توافق را حل و فصل کردند.

برخی می ترسیدند که این بار متفاوت باشد. عمق شکاف حزبی در واشنگتن امروز، و رادیکالیسم افراط گرایان در هر دو اردوگاه به قدری شدید است که نگرانی این بود که ممکن است مصالحه دست نیافتنی باشد. جمهوری خواهان خواستار کاهش بودجه در مقیاسی بودند که برای دموکرات ها غیرقابل قبول بود.

با این حال مهلت قریب الوقوع طبق معمول ذهن ها را متمرکز کرد. «تاریخ X»، زمانی که این کشور ممکن است قادر به پرداخت صورت‌حساب‌های خود نباشد، مگر اینکه کنگره سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری را افزایش یا تعلیق کند، به سرعت نزدیک می‌شد. اگرچه جانت یلن، وزیر خزانه داری، در 26 مه برآورد خود از تاریخ X را از 1 ژوئن به 5 ژوئن عقب انداخت، اما زمان برای دستیابی به توافق و عبور آن از هر دو مجلس کنگره کوتاه بود. عواقب نکول بدهی، اولین مورد در تاریخ مدرن آمریکا، وحشتناک خواهد بود: شوک ناشی از اختلال در بزرگترین بازار بدهی های دولتی، که حدود یک سوم کل جهانی را تشکیل می دهد و زیربنای قیمت گذاری در بازارهای مالی در همه جا، تهدید می شود. در هر اقتصاد در سراسر جهان انعکاس دارد. وخامت اوضاع باعث شد آقای بایدن سفر خود به آسیا را پس از اجلاس G7 کوتاه کند و گمانه‌زنی‌های ناامیدکننده را در مورد اینکه آیا ممکن است راه‌هایی برای حل بحران تا کنون آزمایش نشده وجود داشته باشد، برای مثال با استناد به اصلاحیه چهاردهم، در واقع اعلام سقف بدهی، ایجاد کرد. خلاف قانون اساسی

بنابراین پیشرفتی که در 27 مه به دست آمد یک تسکین بود. اگر این توافق از طریق کنگره انجام شود، سقف بدهی را به مدت دو سال معلق خواهد کرد. این امر به راحتی هرگونه درام آتی محدودیت بدهی را به فراتر از انتخابات ریاست جمهوری 2024 به تعویق می اندازد. در این دو سال محدودیت هایی برای برخی از برنامه های دولت وجود خواهد داشت، به این معنی که هزینه های غیردفاعی در سال مالی 2024 به جای رشد ثابت خواهند بود، هرچند که کاهش به مراتب کمتر از آنچه جمهوریخواهان در ابتدا می خواستند خواهد بود.

قرار بود جزئیات این معامله در 28 می منتشر شود. طبق گزارش‌ها، این شامل الزامات کاری جدید و محدودیت‌های زمانی برای برخی افراد در کوپن‌های غذایی و برخی دیگر از برنامه‌های شبکه ایمنی است (اگرچه برای افراد بی‌خانمان و جانبازان استثنا وجود خواهد داشت، و آقای بایدن در برابر هرگونه الزامات کاری جدید برای Medicaid، برنامه بیمه سلامت مقاومت کرد. برای فقرا). در میان کاهش هزینه های بحث برانگیزتر، خدمات درآمد داخلی 10 میلیارد دلار کمتر از برنامه ریزی قبلی برای اجرای جمع آوری مالیات دریافت می کند. این توافق شامل برخی مفاد ساده با هدف کمک به سرعت بخشیدن به بررسی‌های زیست‌محیطی پروژه‌های انرژی است، موضوعی حساس برای دموکرات‌های مترقی، اگرچه جمهوری‌خواهان در شکایت از این که چنین پروژه‌هایی اغلب با مشکلات مجوزها گرفتار می‌شوند، تنها نیستند. اما هزینه های نظامی و هزینه های مربوط به مراقبت از کهنه سربازان همچنان رشد خواهد کرد. و کاخ سفید در برابر هرگونه بازگشایی قوانین مهم آقای بایدن، مانند سرمایه گذاری در انرژی پاک تحت قانون کاهش تورم، مقاومت کرده است.

تلاش برای فروش این معامله از هر دو طرف آغاز شده است. آقای مک کارتی گفت که این امر باعث “کاهش تاریخی در هزینه ها” و “نقاط بیش از حد دولت” خواهد شد. آقای بایدن به نوبه خود گفت: «توافقنامه نشان دهنده یک مصالحه است، به این معنی که همه به آنچه می خواهند نمی رسند.»

معیار این سازش این است که قبلاً نارضایتی پر سر و صدایی در میان رادیکال‌ها در هر دو طرف ایجاد کرده است. گفته می‌شود که برای جمهوری‌خواهان، گروه آزادی مجلس نمایندگان در حال بررسی راه‌هایی است که این لایحه را رادیکال‌تر کند. در سمت دموکرات ها، مترقی ها از این که خیلی فراتر می رود شکایت دارند.

چنین نارضایتی به این معنی است که سفر توافق از طریق کنگره پر از دست انداز خواهد بود. ساعت همچنان در حال حرکت است. مجلس در تعطیلات است اما روز چهارشنبه برای بررسی این معامله بازخواهد گشت.

هرچند بداخلاقی، و با وجود مخالفان هر دو طرف، به نظر می‌رسد که این توافق با حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که تمایلی به فشار دادن آمریکا (و بازارهای جهانی) از لبه پرتگاه ندارند، مورد تایید قرار خواهد گرفت. هر جشنی در چنین نتیجه‌ای باید با این واقعیت تضعیف شود که افق دو ساله تعلیق سقف بدهی تقریباً تضمین می‌کند که شما می‌توانید دوباره ترس از آرماگدون بدهی در سال 2025 را مداد کنید. اما حداقل در حال حاضر، مرکز در آمریکا است. برگزار کرده است.