تاریخچه و محدودیت های سلاح اقتصادی جدید مورد علاقه آمریکا

آساعت 11:15 صبح روشن است در 7 اکتبر، یک مقام آمریکایی 139 صفحه از مقررات را در وب سایتی به نام ثبت فدرال منتشر کرد. در سرتاسر آسیای شرقی، از تایپه تا نانجینگ، مدیران نیمه هادی دچار وحشت شدند. دولت آمریکا مدعی صلاحیت بر هر خط کد یا بخش ماشینی بود که تا به حال از ایالات متحده عبور کرده بود، و بر فعالیت های هر شهروند آمریکایی، در همه جای کره زمین. شرکت‌هایی که از کد، تجهیزات یا افرادی برای ساخت تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته به مقصد چین استفاده می‌کردند، به دلیل شکستن قانون مجبور به توقف شدند.

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

این اسلحه‌ای از سلاح جدید اقتصادی مورد علاقه آمریکا، قانون محصول مستقیم خارجی بود (FDPR). در حالی که برخی از تحریم‌ها با ممانعت از استفاده هدف‌ها از دلار برای آسیب رساندن به دلار استفاده می‌کنند. FDPR تلاش می کند تا همه جا فناوری آمریکایی را به سلاح تبدیل کند. این به دولت اجازه می‌دهد تقریباً بر تمام کارخانه‌های تولید تراشه در جهان صلاحیت قضایی داشته باشد، زیرا تقریباً هر کارخانه حاوی ابزارهای آمریکایی است که به سختی قابل جایگزینی هستند. TSMCتراشه‌ساز تایوانی، فروش تراشه‌های پیشرفته را به مشتریان چینی بلافاصله متوقف کرد.

FDPR به یکی از مهم ترین سلاح های موجود در زرادخانه آمریکا برای رقابت فناوری با چین تبدیل شده است. یکی از لابی‌گران جمهوری‌خواه، اداره صنعت و امنیت، آژانسی که آن را اداره می‌کند، «نوک نیزه» می‌خواند. سیاست‌گذاران جوان در حال گذراندن دوره‌هایی برای مطالعه موضوعی هستند که سه سال پیش باعث خمیازه‌ها می‌شد: قانون مطابقت با صادرات.

این شکل گسترده از کنترل صادرات فراسرزمینی جدید نیست. این مفهوم در سال 1959 نوشته شد. اما فقط در دهه گذشته بود FDPR از کنجکاوی نظارتی به سلاح اقتصادی خط مقدم تبدیل شده است. در اوایل دهه 2010، کوین وولف، که در آن زمان در وزارت بازرگانی مشغول به کار بود، اولین دو قانون کنترل صادرات را برای استفاده از این ایده نوشت. آنها صادرات محصولات ساخته شده با فناوری آمریکایی را از هر جای دنیا به چین محدود کردند، اگر قرار بود برای مقاصد نظامی یا ساخت ماهواره استفاده شوند.

در همین حال، آمریکا همچنین در حال تشکیل پرونده ای علیه هوآوی، یک تولیدکننده پررونق تجهیزات مخابراتی چینی بود که مدت ها به نقض تحریم ها و مجرای جاسوسی دولت چین مشکوک بود. با ورود شاهین های چینی دولت ترامپ به کاخ سفید در اوایل سال 2017، نارضایتی از توانایی های فناوری چین عمیق تر شد.

تنها در می 2019، پس از شکست مذاکرات تجاری با چین، دولت ترامپ برای حمله به هواوی به کنترل صادرات روی آورد. این شرکت را در لیست شرکت هایی قرار داد که صادرات فناوری از آمریکا به آنها غیرقانونی است، که به عنوان Entity List شناخته می شد – تا آن زمان بیشتر برای شرکت های پوسته و جبهه های تروریستی استفاده می شد. هواوی اکنون به عنوان یک تهدید امنیت ملی تلقی می شد.

خریدهای هوآوی از فناوری ساخت آمریکا به اندازه‌ای بود که شرکت‌ها ارزش آن را داشتند که جزئیات را بررسی کنند. آنها دریافتند که تامین فناوری آمریکایی هواوی در صورتی که از خارج از آمریکا ارسال شود قانونی است. بسیاری از شرکت‌های فناوری به‌راحتی با پیروی از قانون، هواوی را از طریق تاسیسات فراساحلی تامین کردند.

این امر نه تنها دولت ترامپ را خشمگین کرد، بلکه شرکت‌هایی را که محصولاتی در آمریکا تولید می‌کردند نیز آزار داد. قرار گرفتن هوآوی در لیست نهادها علیه آنها تبعیض آمیز بود. سازندگان تراشه آمریکایی شروع به لابی گری برای تغییرات کردند. اگر بتوان از استفاده شرکت‌ها از فناوری آمریکایی برای تامین هواوی از هر نقطه‌ای در جهان جلوگیری کرد، فعالیت‌های مستقر در آمریکا دیگر در مضیقه قرار نخواهند داشت. تا اوت 2020، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، مقامات این مشکلات را حل کرده بودند. آمریکا منتشر کرد FDPR که هواوی را از فناوری آمریکایی و در واقع از زنجیره های تامین نیمه هادی های جهانی قطع کرد.

شرکت های بزرگ تولید تراشه در سراسر جهان ارسال کالا به هواوی را متوقف کردند. درآمد این شرکت در سال 2021 29 درصد کاهش یافت. تلفن های هوشمند محبوب آن به طور کلی از بازار ناپدید شدند. آمریکا راه جدیدی برای مهار دشمنان پیدا کرده بود که آن را تهدیدی برای امنیت ملی می دانست.

به زودی فرصتی برای آزمایش بیشتر آن ابزار خواهد داشت. در اواخر سال 2021، زمانی که روسیه نیروهای خود را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرد، کاخ سفید از سازمان های دولتی ایده هایی در مورد چگونگی واکنش در مورد تهاجم درخواست کرد. وزارت بازرگانی پیشنهاد گسترش این را داد FDPR: آمریکا می تواند همان کاری را که با هواوی کرده بود با ارتش روسیه انجام دهد. در فوریه 2022 دو جدید FDPRبه عنوان بخشی از بسته عظیم تحریمی که توسط آمریکا و متحدانش اعمال شده است، مجموعه صنعتی-نظامی روسیه را از تمام عناصر آمریکایی زنجیره تامین فناوری جهانی قطع کرد.

آمریکا می گوید تولید موشک های بالستیک مافوق صوت روسیه به دلیل کمبود نیمه هادی ها به طور چشمگیری کاهش یافته است و روسیه مجبور است برای تدارکات و تجهیزات به ایران و کره شمالی مراجعه کند. وزارت امور خارجه در ماه اکتبر گفت: «تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی پیامدهای مهم و طولانی‌مدتی بر پایگاه صنعتی دفاعی روسیه دارد».

کاخ سفید که از موفقیت غرق شده بود، قدرت های فراسرزمینی خود را به سمت صنعت نیمه هادی چین معطوف کرد. در واشنگتن، توافق دو حزبی قوی در مورد تهدید ناشی از چین ایجاد شده بود. مشاور امنیت ملی، جیک سالیوان، در یک سخنرانی در واشنگتن در سپتامبر 2022، استراتژی جدید را تشریح کرد. به‌ویژه برای فناوری‌های بنیادی مانند نیمه‌رساناها، آمریکا مجبور بود «تا حد امکان از پیشروی بیشتری برخوردار باشد».

7 اکتبر FDPRتلاشی برای انجام این کار بود. قوانین جدید به شرکت های هوش مصنوعی داخلی چین و سازندگان تراشه آن آسیب می رساند. اگر متحدان کنترل‌های صادراتی خود را اعمال کنند و محدودیت‌های قوی‌تر و در سطح ملی را جایگزین برون‌سرزمینی‌های اعمال‌شده از طریق زنجیره‌های تامین کنند، آسیب بیشتر خواهد شد. ژاپن و هلند که میزبان دو تا از مهم ترین تولیدکنندگان تجهیزات تراشه هستند، در اواخر ژانویه با آمریکا به توافق رسیدند. اگر هر دو کنترل قوی خود را ایجاد کنند، چین به شدت از تولید نیمه هادی های پیشرفته منع خواهد شد.

واشنگتن در مورد “هدف” بعدی خود غوغا می کند: چه چیزی باید به آن بخورد FDPR دستگاه؟ یک ایده این است که صنعت تولید زیستی چین را هدف قرار دهیم که داروها و اجزای آنها را می سازد. یکی دیگر از این موارد این است که به دنبال ساخت باتری های پیشرفته، به ویژه آنهایی که برای وسایل نقلیه الکتریکی هستند، بروید.

آمریکا با تلاش برای قطع ارتباط چین با نیمه هادی های پیشرفته، چین را تشویق می کند تا بر اشکال بالغ تر تولید تراشه تمرکز کند، جایی که نقاط خفه ضعیف تر هستند و چین در حال حاضر سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. این نوع تراشه ها به تعداد زیادی در خودروهای الکتریکی و سلاح مورد نیاز هستند. اگر معلوم شود هوش مصنوعی کمتر از آنچه دولت آمریکا فکر می‌کند اهمیت دارد، تشویق شرکت‌های چینی برای در دست گرفتن کنترل بیشتر بر روی تراشه‌های کالا ممکن است در نهایت یک اشتباه به نظر برسد. پیش بینی توسعه فناوری دشوار است. زنجیره‌های تامین و پردازش‌های تولیدی که زیربنای تولید نیمه‌رساناها هستند، از پیچیده‌ترین چیزهایی هستند که بشر تاکنون خلق کرده است. آمريكا بايد اميدوار باشد كه موفقيت آشكار اخيرش در دستكاري آنها واهي نباشد.

با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.