آیا فاکس بهای قانونی برای وفاداری خود به دونالد ترامپ پرداخت خواهد کرد؟

آربه حضار؛ پول درآوردن. راش لیمبو موفقیت خود را در رادیو گفتگوی محافظه‌کار در اوایل دهه 1990 اینگونه توضیح داد. افراد تحصیل کرده شنوندگان او را – مذهبی ها و طبقه کارگر – مورد تمسخر قرار می دادند، اما او آنها را تأیید می کرد و چیزها را به طرز شیطانی سرگرم کننده می کرد. لیمبا، که در سال 2021 درگذشت، گفت: این اتهام که او «دستورهای راهپیمایی» را به «ربات‌های بی‌حس» ارائه می‌کرد، اشتباه بود. او به شنوندگانش گوش می‌داد و اعتقاداتشان را بیان می‌کرد. برای رتبه بندی فوق العاده بود او یک بار فریاد زد: “این یک تجارت است!”

حدود 30 سال بر اساس همین اصل، فاکس نیوز را هدایت می کند، شبکه خبری کابلی که حساسیت راستگرایانه و پوپولیستی لیمبا را به این سمت کشاند. تلویزیون و اکنون در حال رد دعوای افترا به دلیل پوشش آن از انتخابات 2020 است. Dominion Voting Systems، یک شرکت فناوری رأی‌دهی، به اتهام افترا شکایت می‌کند و شبکه را به انتشار آگاهانه دروغی متهم می‌کند که ماشین‌های Dominion به نحوی انتخابات را برای جو بایدن انداخته‌اند.

در 17 آوریل، قاضی پرونده، که در دلاور در حال برگزاری است، شروع محاکمه را 24 ساعت به تعویق انداخت. گمانه زنی ها حاکی از آن است که Dominion در حال بررسی پیشنهاد تسویه حساب از طرف فاکس است. اگر در 18 آوریل آغاز شود، انتظار می رود در پنج یا شش هفته حکم صادر شود. نه از زمان رسوایی هک تلفن در اخبار جهانیک روزنامه انگلیسی که اکنون منقرض شده است، دارای یک خروجی در امپراتوری رسانه ای روپرت مرداک است که در چنین آشفتگی قانونی فرو رفته است. وکلای Dominion قصد دارند آقای مرداک و بزرگترین ستاره های شبکه را برای شهادت به خدمت بگیرند.

Dominion v Fox یک مورد فوق العاده است به ندرت پرونده های افترا در معرض دید عموم قرار می گیرند. اصحاب دعوا اغلب به جای اینکه شانس خود را در دادگاه آزمایش کنند (همانطور که Dominion هنوز هم ممکن است) حل و فصل می کنند. اما در حال حاضر این دعوا آشکار کرده است – از طریق انتشار ایمیل‌ها، متن‌ها و سپرده‌های نفرت‌انگیز کارکنان و مدیریت فاکس – چگونه پوشش خبری محبوب‌ترین شبکه کابلی آمریکا از تمایل به گفتن آنچه که می‌خواهد به مخاطبانش بگوید و همچنین شکل می‌گیرد. بر اساس آنچه که رقبای آن در حال انجام آن هستند. و این پرونده رابطه پرخاشگرانه فاکس با سیاستمدار محبوب بسیاری از بینندگانش، دونالد ترامپ را روشن می کند.

مشکل فاکس از شب انتخابات شروع شد. در کمال تاسف آقای ترامپ، این اولین رسانه ای بود که آریزونا را، یک ایالت نوسان، برای آقای بایدن (به درستی) نامید. بعداً چندین خبرنگار فاکس ادعاهای آقای ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در رأی‌دهی را به چالش کشیدند. این رفتار رئیس‌جمهور مستعفی را خشمگین کرد و او از هوادارانش خواست به Newsmax و One America News، دو شبکه جدید و حاشیه‌ای، روی بیاورند. در آن روز قیمت سهام شرکت مادر فاکس نیوز، فاکس کورپوریشن، 6 درصد کاهش یافت. بسیاری از رای دهندگان او به درستی کانال را تغییر دادند. حدود دو هفته پس از انتخابات، مخاطبان نیوزمکس در ساعات پربیننده سه برابر شد و به 412000 نفر رسید. فاکس با 37 درصد کاهش به 3.5 میلیون رسید.

به قول یکی از مدیران فاکس روی «پایه جنگ» قرار گرفت. سوزان اسکات، رئیس شبکه، قول داد که “پرچم هایی را نصب کند تا بینندگان بدانند که ما آنها را می شنویم و به آنها احترام می گذاریم”. روزنامه نگاری که دروغ های تقلب در انتخابات را تصحیح کرده بود تنبیه شد. یکی دیگر که گزارش‌های مقامات بالاتر او را «خودراضی» می‌دانستند نیز همینطور بود. خانم اسکات نوشت: “من نمی توانم از این خبرنگارانی که بینندگان ما را درک نمی کنند دفاع کنم.” سردبیر مسئول تصمیم آریزونا به پیشنهاد آقای مرداک، رئیس شرکت فاکس، که اخراج را «پیام بزرگی برای مردم ترامپ» خواند، اخراج شد.

در همین حال، سیدنی پاول و رودی جولیانی، وکلای توطئه‌گرای ترامپ، مصاحبه‌های ساده‌ای با مجریان فاکس داشتند. آنها گفتند که Dominion متعلق به یک شرکت ونزوئلایی است که برای تقلب در انتخابات هوگو چاوز تأسیس شده است و این شرکت به مقامات پول می دهد تا آرا را تغییر دهند. هر دو ادعا مطرح شد. افراد خصوصی در این شبکه خانم پاول و آقای جولیانی را کوک می‌خواندند، پر از «موارد دیوانه». اما تماشاگران آن را خوردند. یک تهیه کننده خطاب به همکارانش نوشت: “هر روز با رودی و سیدنی طلا تضمین شده است!”.

پرونده های دادگاه نشان می دهد که چقدر سریع این شبکه برای راضی کردن بینندگان همسو با ترامپ و دفع رسانه هایی مانند Newsmax حرکت کرد که رتبه آنها پس از آن کاهش یافت. (تهدید آنها کاملاً فروکش کرده است: توزیع کنندگان بزرگ کابل دیگر One America News را حمل نمی کنند، در حالی که Newsmax برای مدت کوتاهی توسط Direct کنار گذاشته شد.تلویزیون، یک ارائه‌دهنده ماهواره، در ژانویه.) پرونده‌ها همچنین میزان تحقیر آقای مرداک و تاکر کارلسون، مجری ستاره شبکه، نسبت به آقای ترامپ را نشان می‌دهد. آقای کارلسون چند روز قبل از شورش کنگره به یکی از همکارانش نوشت: «من شدیداً از او متنفرم. “چیزی که او در آن مهارت دارد، تخریب چیزها است. او قهرمان بی چون و چرای جهان است. او به راحتی می تواند ما را نابود کند اگر اشتباه بازی کنیم.” چند ماه قبل، درست پس از انتخابات، آقای مرداک نوشت که آقای ترامپ “به طور فزاینده ای دیوانه شده است”.

همانطور که لیمبو توصیه کرد، پس از دنبال کردن تماشاگران، فاکس سعی کرد آن را رهبری کند. حداقل برای سه ماه این شبکه به آقای ترامپ اجازه مصاحبه نداد و در عوض تلاش زیادی کرد تا ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا را تقویت کند. دستیاران آقای دیسانتیس ایده های داستانی و نکات گفتگو را به فاکس داده اند، بر اساس ارتباطات به دست آمده توسط تامپا بی تایمز. آقای DeSantis ماه ها پس از انتخابات 2020 تقریباً یک بار در روز در شبکه ظاهر می شد.

اما زمانی که آقای ترامپ در جریان جلسات کمیته 6 ژانویه دچار مشکل می شود FBIیورش به مار-آ-لاگو، خانه رئیس جمهور سابق در فلوریدا، یا کیفرخواست آقای ترامپ توسط دادستان های منهتن – فاکس برای دفاع از او تجمع می کند. نیکول همر، مورخ رسانه های محافظه کار در دانشگاه واندربیلت، می گوید: «آنها تا زمانی که مخاطبانشان حرکت نکنند، نمی توانند حرکت کنند. به نظر می رسد که آقای مرداک موافق است. “[Leading] او پس از شورش کنگره نوشت.

همه اینها برای دانشجویان فاکس و تأثیر آن بر جناح راست آمریکایی جذاب است. اما دعوای Dominion چیست؟ این شرکت به دنبال ۱.۶ میلیارد دلار است که تقریباً نصف درآمدی است که تحلیلگران فاکس نیوز در سال گذشته تخمین می زنند. با این حال، برنده شدن در دعوای افترا در آمریکا سخت است، زیرا مستلزم اثبات این است که یک متهم با انتشار آگاهانه دروغ‌ها یا انجام این کار «بی‌ملاحظه» با «بدخواهی واقعی» عمل کرده است. تمام کاری که فاکس برای برنده شدن باید انجام دهد این است که استدلال کند که این کار سهل انگارانه بوده است تا بدخواهانه. تیم حقوقی فاکس می‌گوید اظهارات خبرساز رئیس جمهور و وکلای او را گزارش می‌کرد. همچنین استدلال می‌کند که یافته‌ای برای Dominion امتیازات متمم اول قانون اساسی که روزنامه‌نگاران در آمریکا از آن برخوردار هستند را تهدید می‌کند.

اگر ادامه پیدا کند، آزمایش در دلاور تماشای جذابی خواهد داشت. اما در فاکس نه. شبکه آزمایشی را پوشش نمی دهد.