آنچه آمریکا در آسمان به زمین زده است

منتی می چرخد بیرون سه شی ناشناخته که توسط جت‌های آمریکایی در روزهای متوالی پس از سرنگونی یک بالن جاسوسی چینی از آسمان شلیک شدند، نه از پکن فرستاده شدند و نه از کهکشان دیگری (همانطور که برخی گفته بودند). آنها احتمالا “خوش خیم” بوده و برای اهداف تجاری یا تحقیقاتی به کار گرفته شده اند.

به این داستان گوش کن
از صدا و پادکست بیشتر لذت ببرید iOS یا اندروید.

مرورگر شما پشتیبانی نمی کند

آنها پس از آن آشکار شدند که رادارهایی که آمریکا برای شناسایی موشک‌های وارده استفاده می‌کند، دوباره کالیبره شد تا اجسام آهسته‌تر را در ارتفاعات مختلف بگیرد. سخنگوی شورای امنیت ملی، جان کربی، این اقدام را با بیان اینکه ارتفاع آنها، کمتر از کشتی هوایی چینی (اصطلاح دقیق تر از بالون)، یک تهدید «بسیار واقعی» برای هواپیماهای غیرنظامی است، توجیه کرد. اداره هوانوردی فدرال، که مسئولیت ایمنی هواپیما را بر عهده دارد، ممکن است در این مورد چیزی برای گفتن داشته باشد.

خودروهای ناشناس ساقط شده در اشکال و اندازه های مختلف بودند. پروازی که در 10 فوریه بر فراز آلاسکا پرواز کرد شبیه یک “ماشین کوچک” بود. دومی، بالای شمال کانادا، یک “بالون فلزی کوچک با یک محموله بسته در زیر آن” بود. آخرین، که در غم و اندوه به دست یک F-16 جت بر فراز دریاچه هورون در 12 فوریه، یک “ساختار هشت ضلعی” با ریسمان داشت. مشخص نیست که آیا تعداد بیشتری نابود می شود یا خیر. اما با توجه به اینکه هزینه ترکیبی این دو هدف– موشک های سایدوایندر 9x شلیک شده در روز یکشنبه حدود 900000 دلار بود که می تواند به یک تمرین نسبتاً گران قیمت در بیهودگی تبدیل شود.

هیچکدام از اینها به معنای کم اهمیت جلوه دادن جدیت اتهاماتی نیست که دولت بایدن علیه برنامه جاسوسی ارتش آزادیبخش خلق که تأسیسات امنیتی بسیاری از کشورها، به ویژه همسایگان هند و اقیانوس آرام چین را هدف قرار داده است، وارد کرده است. در 14 فوریه، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که سه شیء پرنده که از سال 2019 در حریم هوایی ژاپن مشاهده شده‌اند، اکنون تصور می‌شود که بالن‌های جاسوسی چینی باشند. آمریکا مدعی است که این هواپیماها در بیش از 40 کشور و پنج قاره پرواز کرده اند.

همچنین نباید عواقب دیپلماتیک را ساده تلقی کرد. چین همچنان به داستان خود پایبند است که این وسیله نقلیه، با وجود اینکه محموله 30 فوتی آن مملو از حسگرها و آنتن‌ها بود، چیزی جز یک کشتی هوایی بدون سرنشین نبود که به طور تصادفی از مسیر منفجر شد. اما همانطور که از بررسی لاشه هواپیما که اکنون توسط افسران ضد جاسوسی در حال انجام است، بیشتر در مورد توانایی ها و هدف آن آشکار می شود، لحن دفاعی جای خود را به غوغاهای تهاجمی داده است که نشان می دهد ممکن است یک ماهواره جاسوسی آمریکایی در اقدامی تلافی جویانه منهدم شود. در 15 فوریه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که چین «اقدامات متقابلی را مطابق با قانون علیه مقامات مربوطه انجام خواهد داد. ایالات متحده نهادهایی که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف می کنند.

با این حال، این چین است که در صورت حمله به یک ماهواره آمریکایی که بر فراز خط به اصطلاح کارمان در 100 کیلومتری (328000 فوت) بالاتر از زمین در مدار قرار دارد، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. روشن نیست که آیا حاکمیت در تمام ارتفاعات زیر خط کارمان اعمال می شود، زیرا هیچ تعریف پذیرفته شده ای وجود ندارد. اما حتی اگر یک منطقه خاکستری در فضای بالاتر وجود داشته باشد (احتمالاً بهترین تعریف به عنوان چیزی است که می توانید بدون شلیک از آن فرار کنید)، 60000 فوت، جایی که بالون چین در کمین بود، از دور به آن نزدیک نیست.

تلاش‌های نوپای چین و آمریکا برای رهایی از گرما از یک رابطه فزاینده متخاصم اکنون مانند مرده‌زایی به نظر می‌رسد. شتاب ضد چینی در کنگره بیشتر شده است. کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، تحت رهبری جمهوری خواهان، رگبار 17 لایحه ای را با هدف منزوی کردن سیستم اقتصادی و مالی چین آماده کرده است. علیرغم اظهار امیدواری جو بایدن به تازگی مبنی بر اینکه کشورش و چین ممکن است همچنان زمینه های مهمی مانند تغییرات آب و هوایی را پیدا کنند که بتوانند در آن همکاری کنند، اما سخت شدن روحیه کار را دشوار خواهد کرد. سلاح های بیشتری در راه تایوان و بازدیدهای سطح بالا بیشتر خواهد بود. انجماد فناوری تشدید خواهد شد.

عمیق ترین راز، از آنجایی که چین به وضوح خواستار حداقل توقف در خصومت ها بود، این است که چرا اجازه وقوع حادثه بالون را داد. نایجل اینکستر، افسر ارشد سابق اطلاعاتی بریتانیا که اکنون متخصص چین در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک است، می‌گوید: «نگران‌کننده‌ترین چیز این است که این موضوع در مورد توانایی سیستم چین برای تفکر و هماهنگی به ما می‌گوید. «بیشتر سرویس‌های اطلاعاتی می‌دانستند که زمان خوبی برای انجام چنین کاری نیست. آیا کسی نپرسید که آیا این ایده خوبی بود؟»

برای پوشش بیشتر ریاست‌جمهوری جو بایدن، از مرکز اختصاصی ما دیدن کنید و تغییرات در رتبه‌بندی محبوبیت او را دنبال کنید. با چک و تراز، خبرنامه هفتگی مختص مشترکین ما، که وضعیت دموکراسی آمریکا و مسائلی را که برای رأی دهندگان مهم است بررسی می کند، در صدر سیاست آمریکا باشید.