آمریکا ممکن است یک قدم به ممنوعیت TikTok نزدیک‌تر شود

“Yپلت فرم ما باید ممنوع شود.” بیانیه کتی راجرز، یک نماینده جمهوری خواه کنگره، آغازگر یک جلسه پنج ساعته بیرون کشیدن رئیس اجرایی TikTok، شو زی چو، توسط قانونگذاران آمریکایی بود. اعضای دموکرات و جمهوری خواه کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا، آقای چو را در مورد تهدیدات بالقوه اپلیکیشن ویدیوی کوتاه بسیار محبوب برای امنیت ملی آمریکا کباب کردند. این یک نمایش نادر از اتحاد سیاسی توسط اعضای کمیته بود که نتیجه تجاوزات جدید دو حزبی نسبت به چین بود. TikTok، اگرچه در سنگاپور و لس آنجلس مستقر است، متعلق به ByteDance، یک شرکت چینی با دفتر مرکزی در پکن است. از آنجایی که جوانان به سمت این برنامه هجوم آورده اند – آقای چو لاف زده است که بیش از 150 میلیون آمریکایی در حال حاضر کاربر هستند – قانونگذاران بیشتر نگران داده هایی شده اند که شرکت چینی ممکن است جمع آوری کند و پتانسیل استفاده از برنامه برای استفاده تبلیغ از طرف حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ).

کمیته از آقای چو به عنوان کیسه بوکس برای همه نگرانی ها در مورد فناوری بزرگ استفاده کرد. قانونگذاران از ح‌ک‌چ به سلامت روان، حریم خصوصی، فنتانیل، مهاجرت، تبلیغات، اطلاعات غلط و خیلی چیزهای دیگر. اگرچه بسیاری از این مشکلات در مورد دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کنند، اما محبوبیت TikTok در میان نوجوانان نگرانی‌ها در مورد ایمنی کاربر را شدیدتر و احساسی‌تر می‌کند.

اما نگرانی های امنیت ملی غالب بود. هدف آقای چو از حضور در کاپیتول هیل متقاعد کردن کمیته، دولت آمریکا و از آنجایی که جلسه به صورت زنده پخش شد، عموم مردم آمریکا را متقاعد کرد که TikTok مشتاق است به این نگرانی‌ها پاسخ دهد. پاسخ این شرکت به ترس آمریکا از مداخله چینی، پروژه تگزاس است، طرحی که سال‌ها در حال ساخت است و هدف آن حذف داده‌های آمریکایی از شرکت مادر TikTok در چین است. به گفته آقای چو، تمام داده های آمریکا تا پایان سال جاری در ایالات متحده (اگرچه در حال حاضر چنین نیست) روی سرورهایی که توسط شرکت آمریکایی Oracle اداره می شود، ذخیره می شود. کد منبع و الگوریتم برنامه نیز مرتباً توسط اشخاص ثالث بررسی می شود. TikTok می گوید 1.5 میلیارد دلار برای این طرح هزینه می کند.

کمیته آن را نمی خرید. چندین قانونگذار پیشنهاد کردند که پروژه تگزاس نمی تواند نگرانی آنها را مبنی بر اینکه چین همچنان به داده های آمریکایی دسترسی خواهد داشت، برطرف کند. بسیاری خواستار ممنوعیت این اپلیکیشن شدند. که به طور فزاینده ای محتمل به نظر می رسد.

اگر پروژه تگزاس به اندازه کافی پیش نرود، آمریکا دو گزینه دارد. دولت بایدن می‌تواند تهدید خود مبنی بر وادار کردن ByteDance را برای فروش TikTok به شرکت دیگری دنبال کند. دولت چین با این امر مخالف است. ساعاتی قبل از کباب کردن آقای چو در واشنگتن، وزارت بازرگانی این کشور گفت که فروش اجباری TikTok به تایید چین نیاز دارد، زیرا شامل صادرات فناوری گرانبها می شود. این تأیید تقریباً به طور قطع در آینده نخواهد بود. همچنین ممکن است در آمریکا موانع قانونی وجود داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا بایت دنس را مجبور کند تا تجارت آمریکایی تیک تاک را به یک شرکت داخلی در سال 2020 بفروشد، اما این دستور توسط دادگاه لغو شد و پس از روی کار آمدن آقای بایدن لغو شد.

گزینه دوم ممنوعیت استفاده از TikTok در ایالات متحده است. تعدادی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره از چنین اقدامی حمایت می کنند. بسیاری از ممنوعیت های محدود در حال حاضر اعمال شده است. کنگره این اپلیکیشن را در ماه دسامبر بر روی دستگاه های دولتی ممنوع کرد و کاخ سفید اخیراً همین کار را برای سازمان های شاخه اجرایی انجام داد. اما ایالت ها رهبری این اتهام را بر عهده دارند. حداقل ۲۹ نفر TikTok را در دستگاه‌ها یا شبکه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. چندین دانشگاه دولتی دانشجویان را از دسترسی به TikTok در وای فای محوطه دانشگاه منع کرده اند. قانونگذار ایالتی مونتانا در حال بررسی لایحه ای است که برنامه را در سراسر ایالت ممنوع می کند. سنا در حال بررسی طرحی است که به وزارت بازرگانی این اختیار را می دهد که ارتباطات یا معاملات فناوری بین آمریکا و “دشمنان خارجی” آن را ممنوع کند. دولت بایدن از این لایحه حمایت کرده است که به طور خاص TikTok را هدف قرار نمی دهد، اما با در نظر گرفتن آن طراحی شده است.

مشخص نیست که اگر آمریکا این مسیر را طی کند، ممنوعیت گسترده تر TikTok چگونه اجرا می شود. آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که نگرانی کسب‌وکارها در مورد از دست دادن قرار گرفتن در معرض مخاطبان جوان TikTok را برانگیخته می‌کند – و البته میلیون‌ها کاربر فداکار را هم آزار نمی‌دهند. نظرسنجی جدید از اقتصاد دان و YouGov نشان می‌دهد که آمریکایی‌های جوان‌تر نسبت به والدینشان نسبت به چین خصومت کمتری دارند. اگر برنامه مورد علاقه‌شان برداشته شود، ممکن است توضیحات مبهم در مورد خطرات امنیت ملی آنها را تسلی دهد.