آمریکا مظنون به افشای اطلاعات جمعی را دستگیر کرد

منN 1971 دانیل السبرگ اسناد پنتاگون را که یک مطالعه مخفیانه در مورد جنگ ویتنام بود، فاش کرد، زیرا از دروغ های آمریکا در مورد چگونگی جریان درگیری خشمگین شده بود. در سال 2010 چلسی منینگ صدها هزار تلگراف دیپلماتیک و اطلاعات دیگر را در اعتراض به جنگ در عراق و افغانستان به ویکی لیکس فاش کرد. سه سال بعد ادوارد اسنودن بیش از 200000 سند از آژانس امنیت ملی را فاش کرد.NSA) تقبیح ابعاد جاسوسی الکترونیکی کشور.

مردی که ظاهراً صدها فایل طبقه بندی شده را در ماه های اخیر در دیسکورد، یک پلت فرم پیام رسانی آپلود کرده است، به نظر می رسد این کار را برای نشان دادن به دوستان خود در اینترنت انجام داده است. معروف به ارادتمندان خود به عنوان “OGروزنامه ها او را جک تکسیرا، یکی از اعضای 21 ساله شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست نامیده اند. خانه آقای Teixeira، در یک شهر کوچک در ماساچوست، توسط پلیس محاصره شد و بعد از ظهر 13 آوریل مورد بازرسی قرار گرفت. او توسط FBI مدت کوتاهی پس از آن. مریک گارلند، دادستان کل، گفت که آقای تکسیرا در ارتباط با “حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات طبقه بندی شده دفاع ملی” دستگیر شده است.

افشای دیسکورد بوروکراسی امنیت ملی آمریکا را متزلزل کرده است. به نظر می رسد فاش کننده اسلایدهای محرمانه پنتاگون را به اشتراک گذاشته است سیا حداقل از سال گذشته، ارزیابی‌هایی را با گروهی از دوستان فشرده در Thug Shaker Central، یک سرور Discord انجام داده‌اند. را واشنگتن پست گزارش داد که افشاکننده «دیدگاه تاریکی از دولت داشت» و به دلیل «تسلط بیش از حد دولت» خشمگین شد. او همچنین از علاقه مندان به اسلحه بود که در یک ویدیو از توهین های نژادپرستانه و ضد یهود استفاده کرد. گزارش شده است که او به دیگران در گروه گفته است که یک کارمند پشتیبانی فناوری برای شاخه اطلاعاتی است، که ممکن است توضیح دهد که چرا او چنین دسترسی گسترده ای به اطلاعات بسیار طبقه بندی شده داشته است.

دسته اولیه کمی بیش از 50 فایل از آن سرور به دیگران و در نهایت به تلگرام، یک سایت رسانه اجتماعی محبوب در میان روس ها، از جمله آنهایی که جنگ در اوکراین را ردیابی می کنند، فرار کرد. آن فایل ها که توسط اقتصاد دان، شامل ارزیابی های دقیق از نیروهای مسلح اوکراین، روند جنگ و کارایی تسلیحات خاص آمریکایی در آنجا بود. آنها همچنین شامل انواع سیا گزارش هایی در مورد رویدادهای جهان، از جمله گفتگوهای خصوصی در داخل دولت های متحد، از جمله اسرائیل، کره جنوبی و مجارستان.

بسیاری شامل جزئیات حساس هستند. لغزشی در پروازهای نظارتی غرب بر فراز دریای سیاه بین سپتامبر و فوریه، با علامت “NOFORNنشان می دهد که نمی توان آن را حتی با نزدیک ترین متحدان اطلاعاتی آمریکا به اشتراک گذاشت، نشان دهنده مسیری است که آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و ناتو هواپیماهای جاسوسی نزدیک به کریمه تحت اشغال روسیه. این نشان می‌دهد که وزیر دفاع آمریکا برای چنین پروازهایی محدوده 40 مایلی دریایی را از کریمه تحمیل کرده است. همچنین ادعا می‌کند که یک هواپیمای جاسوسی بریتانیایی در یکی از این مأموریت‌ها در ماه سپتامبر تقریباً توسط یک جت روسی سرنگون شد. این واقعه در آن زمان توسط بریتانیا فاش شد، اما با عبارات بسیار مبتذل تر.

اسلاید دیگری جدول زمانی تحویل مهمات توپخانه 155 میلی متری از کره جنوبی را نشان می دهد که احتمالاً عازم اوکراین است (تصویر را ببینید). این نشان می دهد که بیش از 250000 گلوله در مجموع تحویل داده خواهد شد – تقریباً به ارزش یک ماه با نرخ فعلی آتش. یک جدا سیا گزارش اوایل ماه مارس به تشریح مذاکرات داخلی شورای امنیت ملی کره جنوبی می‌پردازد که توسط اطلاعات سیگنال‌ها در مورد ارسال مهمات از طریق لهستان ضبط شده است. اسناد دیگر قابلیت‌های حساسی را فاش می‌کنند، از جمله ماهواره‌های جاسوسی ناشناخته قبلی و جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی که سازنده‌های روسی و اوکراینی را از طریق انتشار رادیویی آنها مکان‌یابی می‌کند.

همه اینها ممکن است فقط نوک کوه یخ باشد. فایل های جدید هنوز در حال انتشار هستند و “OGگفته می شود که صدها سند را منتشر کرده است. را واشنگتن پست او گفت که ابتدا خلاصه‌ای از گزارش‌های اطلاعاتی را به صورت کلمه به کلمه به دوستانش داد و بعداً، وقتی احساس کرد که او را جدی نمی‌گیرند، عکس‌هایی از اسناد واقعی داده است. یکی از دوستانش گفت که این گروه آنلاین که در طول همه‌گیری ایجاد شد، شامل آمریکایی‌ها و خارجی‌ها، از جمله اوکراینی‌ها و روس‌ها بود. پست.

از جمله آخرین افشاگری ها، پست ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا از حمله متقابل آتی اوکراین و احتمال مذاکرات صلح بعدی (کم) و طرح‌های ادعایی مصر، دریافت‌کننده بزرگ کمک‌های آمریکا، برای ارسال مخفیانه 40000 موشک به روسیه را توصیف کرده است. آسوشیتدپرس گزارش داد که جاسوسان روس در حال لاف زدن به همکاری خود با امارات متحده عربی دستگیر شدند. را نیویورک تایمز می گوید که روسیه FSB، جانشینی برای KGB، وزارت دفاع را به سرپوش گذاشتن بر تلفات زیاد در اوکراین متهم کرد. و بی بی سی گزارش‌های آمریکایی از مکالمات خصوصی مربوط به آنتونیو گوترش را شرح داده است سازمان ملل متحد دبیر کل

برخی از دولت ها صحت این اسناد را به چالش کشیده اند. حداقل یکی از اسلایدها برای کم اهمیت جلوه دادن تلفات روسی اصلاح شد، اگرچه به نظر می رسد مدت ها پس از انتشار رخ داده است. سخنگوی پنتاگون در 10 آوریل گفت: «من فقط احتیاط را می‌خواهم، زیرا به نظر می‌رسد برخی از اسلایدها اصلاح شده‌اند.» کره جنوبی گفت وزیر دفاع این کشور و وزیر دفاع آمریکا توافق کرده اند که «تعداد قابل توجهی از اسناد مربوطه جعلی بوده است». وزارت دفاع بریتانیا گفت که این افشاگری «سطح جدی از عدم دقت را نشان می‌دهد» و اینکه «ادعاها… پتانسیل انتشار اطلاعات نادرست را دارند».

با این حال، دولت آمریکا قطعا به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی این افشاگری واقعی است. سخنگوی پنتاگون اذعان کرد: «این اسلایدها بسیار محرمانه هستند و حاوی اطلاعات حساسی هستند. این وزارتخانه رویه های خود را تشدید کرده و گردش اطلاعات را محدود کرده است. وزارت دادگستری نیز تحقیقاتی را آغاز کرده است. در 13 آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در جریان سفر به ایرلند، شدت این نقض را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: “من نگران هستم که این اتفاق افتاده باشد، اما هیچ چیز همزمانی وجود ندارد که من بدانم که پیامد بزرگی داشته باشد.”

اگر جناب تکسیرا واقعاً مقصر است، اثبات آن دشوار نیست. را پست‘تحقیق عکس‌ها و ویدیوهای افشاکننده را توصیف می‌کند و سایت‌هایی مانند Discord سوابق بازدیدکنندگان را حفظ می‌کنند. IP آدرس ها. سیستم‌هایی که توسط آژانس‌های دفاعی و اطلاعاتی استفاده می‌شوند، معمولاً جزئیات افرادی را که مواد طبقه‌بندی شده را چاپ می‌کنند، ثبت می‌کنند، و خود چاپ‌ها اغلب شامل جزئیات ظریفی هستند که برخی تقریباً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و سرنخ‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. نقاط پنهان Reality Winner، مترجمی برای NSA، که در سال 2017 فایل های فوق محرمانه را به رسانه خبری Intercept فاش کرد.

در این صورت چه مجازاتی ممکن است در انتظار باشد؟ در «لویاتان نشتی»، مقاله ای برای بررسی حقوق هاروارد دیوید پوزن از دانشگاه کلمبیا که در سال 2013 منتشر شد، خاطرنشان می کند که تنها ده ها پرونده جنایی علیه افشاگران مظنون در طول تاریخ آمریکا مطرح شده است. قوانین نشت به ندرت اجرا می شوند. اما بیشتر نشت ها چندان چشمگیر نیستند.

خانم وینر به دلیل افشای یک گزارش به بیش از پنج سال زندان محکوم شد. آقای اسنودن، که ممکن است 1.7 میلیون سند را دزدیده باشد، بر اساس قانون جاسوسی آمریکا با سه اتهام مواجه شد که مجموعاً به حداکثر 30 سال حبس می رسد. (او اکنون در روسیه فراری است که سال گذشته به او شهروندی اعطا کرد.) آقای السبرگ با حداکثر 115 سال زندان مواجه شد، اگرچه اتهامات بعداً لغو شد. خانم منینگ قبل از تخفیف حکمش هفت سال در زندان سپری کرد. سرنوشت افشاکننده Discord ممکن است به آسیبی بستگی داشته باشد که اکنون توسط افشاگری‌هایی که او ماه‌ها پیش به راه انداخته است، و تنها اکنون به آغوش دشمنان آمریکا سرازیر شده است.