نمونه سیارک از فضاپیمای ژاپنی Hayabusa2 برای فرود در نزدیکی Woomera

نمونه هایی از یک سیارک 4.5 میلیارد ساله که توسط یک فضاپیمای ژاپنی در دو مانور فوق العاده لمسی جمع آوری شده است ، در آستانه استرالیای جنوبی قرار دارند.

فضاپیمای Hayabusa2 در ماه فوریه و ژوئیه سال گذشته قطعاتی از سیارک ریوگو را برداشت و با پرواز از اوایل روز یکشنبه قطعات را خارج می کند.

انتظار می رود این کپسول حدود ساعت 4.30 صبح AEDT در حوالی Woomera فرود آید و Hayabusa2 از زمان راه اندازی تاکنون 5.25 میلیارد کیلومتر مسافت را طی کرده است.

این قطعات به اولین مراحل شکل گیری منظومه شمسی برمی گردند و انتظار می رود که یک بار تجزیه و تحلیل ، بینش ارزشمندی در مورد منشا و تکامل آن ارائه دهند.

این اولین نمونه سیارک های زیر سطحی است که به زمین بازگشت و ممکن است به دانشمندان کمک کند تا درک کنند که اقیانوس ها و زندگی در اینجا چگونه شکل گرفته است.

آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن (JAXA) گفت دانشمندان نمونه های زیادی از شهاب سنگ ها – که تصور می شود ریشه آنها همان سیارک ها باشد – داشته اند که روی زمین افتاده اند اما موادی که پس از ورود مجدد از طریق جو و ساختار آنها باقی مانده است ، همراه با مواد فرار ، از بین رفته بود.

JAXA می گوید: “آنها همچنین به مواد زمین آلوده می شوند.”

“از سوی دیگر ، نمونه های سیارک ها با همان شرایط موجود در فضا به زمین برمی گردند ،” کپسول ورود مجدد “از نمونه محافظت می کند و از طریق جو و فرود محافظت می کند.”

Anke Kaysser-Pyzalla ، رئیس مرکز هوافضای آلمان DLR ، که به تجزیه و تحلیل نمونه کمک خواهد کرد ، گفت که این یک لحظه تاریخی برای اکتشافات فضایی است.

پس از رها کردن کپسول فرود ، فضاپیمای Hayabusa2 به سفر علمی خود ادامه خواهد داد و خود را به سمت یک سیارک دیگر نزدیک به زمین هدایت می کند که انتظار می رود در سال 2031 به آن برسد.

وومرا در سال 1947 پس از تأسیس تاسیسات آزمایش سلاح های دوربرد ، منطقه ای ممنوع اعلام شد و از سال 1957 که اولین موشک تحقیقاتی Skylark توسط انگلیس پرتاب شد ، به یک کانون جهانی برای فعالیت فضایی تبدیل شد.

در شلوغ ترین زمان خود ، وومرا پس از امکانات ناسا در کیپ کاناورال در فلوریدا ، دومین تعداد پرتاب موشک در جهان را داشت.