آموزش سیم پیچی ? [دوره ویژه] ?

این باعث افزایش فرکانس خروجی ژنراتور می شود. تخصصی بودن سیم پیچی موتور باعث شده تا متخصصان سیم پیچی موتور معدود باشند و همین مشکل بازار کار این رشته را بسیار تخصصی نموده است. انجام این کار باعث می شود تا سرعت موتورها قابل تغییر باشد. همانطور كه در این روش ملاحظه شد شیارهای دو طبقه پس از رسم دیاگرام گسترده كامل استاتور بدست می آید كه در این مثال شیارهای 4 ، 9 و 14 و 19 و 24 و 29 با گام سیم پیچ دو طبقه شده اند چون در اكثر موتورها اندازه شیاری كه دو طبقه پیچیده می شود از شیارهای دیگر بزرگتر است لذا باید در هنگام سیم پیچی شیار شماره یك را طوری در روی پوسته استاتور انتخاب نمود كه شیار بزرگتر همان شیار دو طبقه بشود. بعضی اوقات هر دو سیم پیچ دارای یک اندازه هستند و فقط در تعداد دورها اختلاف دارند، یعنی تعداد چرخش ها کمتر است. بنابراین ، کل ولتاژ خروجی دو برابر ولتاژ هر سیم پیچ ژنراتور کوچک است. بنابراین ، 4 سیکل AC(سینوسی کامل) خروجی در یک چرخش توسط ژنراتور تولید میشود. در یک چرخش کامل ، در خروجی دو سیگنال AC تولید اموزش سیم پیچی پمپ شناور میشود. این اجازه می دهد تا یک طرف آرمیچر با یک قطب N در تعامل باشد در حالی که طرف دیگر به طور مشابه پیکربندی دو قطبی با یک قطب جنوبی S در تعامل است.

این ساختار ژنراتور اجازه می دهد تا خطوط نیروی مغناطیسی در 4 قطب توسط 4 سیم پیچ با همان مقدار در یک زمان معین قطع شوند. ساختار ژنراتورهای میدان گردان اینگونه است که جای سیم پیچی آرمیچر و استاتور را بگونه ای عوض کنیم تا وظیفه تولید میدان مغناطیسی به روتور محول شود. از آنجایی که قطب ها و سیم پیچ ها به طور مساوی قرار گرفته اند و مکان قطب ها با محل سیم پیچ ها مطابقت دارد ، خطوط شار مغناطیسی در هر درجه زاویه روتور ژنراتور کوچک به همان مقدار قطع می شوند. یعنی با حرکت 180 درجه آرمیچر ، یک سیکل کامل ac در خروجی خواهیم داشت. البته باید این نکته را در نظر داشت که با سیم پیچی مجدد ، الکتروموتور ، قدرت موتور اولیه را ندارد و حتی ممکن است قدرت آن به نصف کاهش یابد.پس قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که خرید الکتروموتور نو ، از سیم پیچی دوباره آن برای کار اقتصادی و تولیدی شما اصولی تر و به صرفه تر است. در این پست قصد داریم شما را با انواع سیم پیچی ماشین های الکتریکی که بخش کوچکی از طراحی ماشین الکتریکی می باشد، آشنا نماییم تا به صورت کلی بدانید برای ترسیم یک سیم پیچی به چه مواردی نیاز داریم، شاید در نگاه اول مطالب بیان شده دشوار به نظر بیایند چرا که به صورت پیوسته و پشت سر هم از فرمول ها و اصطلاحات جدید برای شما استفاده کرده ایم.

اگر بخواهیم سیم پیچی یك موتور یك فاز را كه با ولتاژ u1 كار كرده و توسط خازن c1 راه اندازی می شود تعویض نماییم و آن را برای ولتاژ جدید u2 سیم پیچی كنیم می توانیم ظرفیت خازن جدید را از رابطه زیر بدست آوریم. ۵-۴-آزمایشات قبل از مونتاژ: که تست پیوستگی سیمپیچیهاکه با اتصال اهممتر به سرهای سیمپیچیهای مربوط به هر فاز صورت میگیرد، تست عایق بین سیمپیچیها و نیز بین هر سیم پیچی با بدنه و تست میدان دوار استاتوراز جمله تستهایی است که جهت اطمینان از صحت موتور انجام میگیرد. سیم پیچ های استاتور و روتور ژنراتور موتور برق در جهت معکوس قرار دارند تا جریان در یک جهت جاری شود. حال میدانید، ژنراتورهای دائم کار دیزلی و موتور برق های دائم کار که با نصف سرعت سایر ژنراتورهای معمولی (نصف 1500 دور بر دقیقه) کار میکنند با این تکنیک فرکانس خروجی آنها روی 50 هرتز ثابت میماند. موتورهای الکتریکی یک از پرکاربردترین تجهیزات برقی هستند که در یک محیط صنعتی به کار گرفته میشوند. از آنجایی که اشکال همه سیم پیچی ها یکسان هستند ، مقدار خطوط مغناطیسی یکسانی در همان زمان در تمام سیم پیچ ها قطع میشوند.

زیرا این دو سیم پیچ همیشه با قطب های مخالف در تعامل هستند(روی هم اثر میگذارند). هر دو سیم پیچ و قطب به طور مساوی از هم قرار گرفته اند. این سیم پیچ ها در برابر حرارت و اضافه جریان ها آسیب می بینند و نیاز به عیب یابی پیدا می کنند. تاریخچه ژنراتور: در همان روزهای اولیه تولید برق ، ژنراتورهای موجود در نیروگاه ها جریان برق تک فاز AC یا جریان مستقیم DC تولید می نمودند. در حالت کلی برای طراحی آرمیچر و انواع سیم پیچی آرمیچر باید به نکات متعدد فنی از جمله استحکام مکانیکی، الکتریکی و حرارتی، عمر مفید آن، حداکثر نیروی گشتاور، حداکثر جریان ولتاژ، حداقل نوسان، صرفه جویی، جرقه بین زغال و … مزیت طراحی ژنراتور موتور برق میدان دوار این است که اگر قطب ها آهنربای دائمی باشند ، دیگر نیازی به استفاده از حلقه لغزان و ذغال یا جاروبک برای انتقال برق از ژنراتور نیست.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آموزش سیم پیچی فن لطفا از صفحه ما بخواهید.